onsdag 2 november 2011

GARDINER IGEN... MODERN STIL

Bild Skeppsholmen

Jag tjatar ju som en dåre om det här med att hänga gardinerna från taket är snyggast. Då slipper man krusidull och överblivna väggsnuttar... Här är en bild (nu igen) för att befästa denna tes. Arkitektritad interiör i en mycket snygg våning, med gardinskenan - just det - i taket! :) Snyggt! Jag får ofta frågan hur man gör detta? Jo, man fäster en C-skena direkt i taket, ca 10 cm ut från vägg. Och sen pendlar man bara ned gardinen ifrån den.
Och som en parentes måste jag bara nämna den där eleganta moderna öppna spisen. Skulle mer än gärna ha en sådan hemma, med en "hylla" i underkant som fortsatte ut från spisen vidare som en sittbänk eller sideboard. Vackra linjer.





4 kommentarer:

  1. Hej igen Karin

    Vi flyttar snart in i vårt nybyggda hus och jag har ju fastnat i ditt gardintänk, men... Vi har öppet i nock i alla rum där jag tänkt hänga gardiner (främst för insynsskydd på kvällen). I dessa rum är det fönster från golv och upp till 2.10 och sedan är det antingen rak vägg upp till 2.5 sedan börjar taket luta upp mot nocken eller så är det en kortsida där det är fönster upp till 2.10 och sedan blir det smalare och smalare uppåt med en total höjd på 5.5 meter... Hur hänger man de snyggast i detta fall?

    Ett tag funderade jag på plisserade gardiner som får hänga som persienner för att slippa fula gardinstänger som inte kan "gömmas" genom att monteras i taket... Men gardinerna ger ju onekligen ett lite mer ombonat intryck. Tacksam om du kan säga hur du skulle ha gjort...

    Tack igen från Anna (som fick bra hjälp med frågan om marmor-plattor/mosaik i badrummet).

    SvaraRadera
  2. Tjusigt! Jag skulle svika mig själv om jag sade annat; då både lika dan soffa och gardinerna även bor hos oss :)
    Själva huset var läckert!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Skenorna inköpta, tyget finns. Nu kommer problemet: Du skriver att skenan ska sitta 10 cm ut från vägg. Om fönsterbrädan är 20 cm ut från vägg?
    Tack!

    SvaraRadera
  4. ........då skulle jag köra ca 20 cm så att tyget föll snyggt. Annars "viker" det ut sig över fönsterbrädan, och hänger inte bra. Lycka till!

    SvaraRadera