måndag 3 september 2018

LJUSSTAKAR I HÖST - BELYSER KLASSIKERNA




Hej september! Höstmånaden är här, och trots 20 grader och toksoliga dagar så har vi ju de härliga mörkare kvällarna nu. Ja, härligt, det är fint med säsongsbyten tycker jag, man kan ändra lite hemma och få lite ny-fixar-lust och ställa om ting hemma och plocka fram annat än vad man hade framme under sommarsäsongen. Ljusstakar är en riktig höstmys-förstärkare, och jag kikar på klassikerna idag. De som är riktigt bra investeringar, och som är just klassiker. Som man mer än gärna kan plocka fram höst efter höst. Ovan den mycket omtyckta Tre kulor från Svenskt Tenn (bild via frida fahrman mama.nu). Ja, en riktigt lättplacerad klassiker, med ursprung i en silverstake från 60-talet av Sigurd Persson. Denna gör sig snygg överallt, som one-piece eller i sällskap med fler kandelabrar. Man kan lätt blanda den både med modernt och klassiskt mässing.




I gott sällskap med Tre kulor är placerar man så klart Kulan, likaså från Svenskt Tenn. Designades av Estrid Ericsson på 50-talet med åtanke att ljuset skulle komma högre än ansiktshöjd när man satt vid middagsbordet.




Både klassiska natt-ljusstakar och moderna tolkningar av densamma är alltid fina och lättplacerade. Har handtag för att man skulle bära dem i natten. Älskar dessa. Ovan en klassisk och en modern nattljusstake, båda från Skultuna. Den nedre Nattljus hör till en klar favorit.





Och skall vi prata klassiker... så är ju klassikernas klassiker, mother of all ljusstakar, denna typ. Gustavianska ljusstakar i mässing och svart marmor - Skultuna tog fram dessa nyproducerade ljusstakar till deras 400-årsjubileum, tillsammans med Peder Lamm (länk). Denna typ kommer också ideligen på nätauktioner i antika varianter. Kan också placeras ihop med de mer moderna som jag visar i inlägget, bara man håller sig till metallmatchning, dvs mässing i detta fall.




Gloria av Broberg Ridderstråhle, från Klong, exploderade på marknaden för ett par år sedan. Och jag tycker den har kvalat in som en nutida klassiker vars inköp man säkert inte ångrar senare i livet. Finns även i mässing, bild via här




Den skulpturala Vänskapsknuten av Josef Frank kvalar så klart in på listan....




....liksom den ikoniska ljusstaken från 60-talet; Nagel designad av Werner Stoff. Denna byggs av moduler och kan bli så stor eller liten som du vill. Ljuvligt vacker även utan tända ljus, med ett egenvärde som skulptur. 






Vill man dra till med något som inte alls är en klassiker, utan dekorera mer nutids-trendigt, så är denna en god kandidat till det. Finns här.




Och så en stor favorit. Kubus, By Lassen. 60-tal som jag har lyckan att äga en egen. Jag har originalfärgen svart, och jag har den framme året om men brukar dekorera den i julskrud i december och låta den klä ut sig till adventsljusstake. Det är så klart ingen adventsljusstake, den formgavs som vanlig sådan. 1-4 siffrorna har jag utelämnat sedan någon jul, och denna bild från By Lassen ger mig inspiration för hur jag ska dekorera min i år.


Bild 1 Frida Fahrman via mama.nu, 2 Svenskt TennFrida Fahrman via mama.nu, 3-4 Skultuna, 5 mitt liv på landet, 6-8 via pinterest, 9 Entrance mäkleri, 10 By Lassen







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar