tisdag 4 januari 2011

TRENDSPAN INFÖR 2011


Har kikat runt lite i olika tidningar och sidor, och snubblat på några olika listor på trender inför 2011. Några känns självklara, som funnits med sen 2010 och troligen fortsätter, några är lite mer "va, tror ni?", och ytterligare några tänker jag själv hoppa över. Smaken är ju som baken, och det är väl tur det? Tänk om det skulle se likadant hemma ut hos alla, vad tråkigt. 
Det gäller att behålla sitt egna sunda förnuft när man läser såna här listor, och ifrågasätta lite tycker jag...

Folkligast och mest mainstream inriktad är nog Leva och Bo's lista, med sin lista
- Vintage och skavt  (som känns såååå etablerat nu, är en av mina favoriter men även som att det fortsätter. Det känns som en genuin stil som kan fortsätta kännas trendig OCH tidlös länge till. Bilden ovan fiskad från Emmas designblogg får illustrera detta. Vintage stolar och hiten industrilampor. Jag visade ett exempel på ett finfint anrikt industrilamp-företag i oktober, läs här. OBS! För att detta skall funka så blanda upp med modernt och nutida vitt/ ljust.

- Skinande orient. Med det menas vitt och silver, i orintalisk-inspirerad stil a la Malene Birger. Jo, vars, det ser man ju i vartenda magasin, och görs det luftigt och bra kan det vara fint. Fortsätter säkerligen i 2011, men inte för mig. Möjligen någon vacker silver-ljuslykta utomhus.



- Fåglar och botanik. Ja det sa moderådet redan på formex i augusti, och denna stil har vi sett så länge nu, och inte försvinner den. Är man trött på den i vardagsrum (som jag!) så placeras lekfulla detaljer som detta med fördel i en galen hall-wc som hos min vän U, eller i barnens rum där den garanterat gör succe hos den inneboende.



- Klassiskt och kulturellt. Designklassiker, investera för framtiden. Mina köksstolar av Eames får visa detta. Detta är kanppast någon trend tycker jag, att köpa produkter som man tänker att man skall ha i många år framöver - kanske hela livet - och strunta i slit och släng är alltid rätt. År ut och år in. Det gäller bara att välja rätt investeringsobjekt :)
Jaaa... inte så avancerad lista tycker jag.

Hus & Hems trendspanare listar som topp tre

- Grått. Yupp yupp, detta är en riktig trend på frammarsch. Grått som bas är det nya vita. Och svarta. Själv älskar jag grått.

- Möblera med textil. Texturer, mulliga kvaliteter, tänk mohair och ull. Kvalitet är alltid bra, hoppa alltid över polyesterfiltar och kuddar, de gör dig ändå inte glad i längden då de noppar och tappar färg :/

- Lev med grönt. Växter, växter. Men det kanske inte känns som en trend? Kan hålla med att typerna av grönt ändras, själv tycker jag att man ser mycket oliv- eller myrtenträd i magasinen. Lite större, på golvet i snygg kruka.

Hoppas ni hittar er stil hemma, några trendtips blandat med vad du gillar är alltid bäst. Ett överstylat hem baserat endast på trender blir bara själsdött och därmed inte lyckat i alla fall. Så lagom är bäst, med några utsvävningar här och var :)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar