söndag 13 februari 2011

INSPIRATION TILL GARDINER - GARDINSKOLA




Jag fick en förfrågan av en läsare angående gardiner, och det är ju ett kärt ämne bland er läsare... Vecka ut och vecka in läses inläggen kring det, och jag får förfrågningar kring gardiner och gardinuppsättningar. Men jag kan förstå att det är svårt att få till det, det är ju rätt många detaljer som skall bli rätt för att få det att se enkelt och snyggt ut. Vilken höjd? Vilken bredd? Hur mycket tyg? Hur mycket veckning? Vilket material... Fick en förfrågan från Emma som sett mitt sovrum och gillade kompositionen med blandade tunna och tjockare gardiner. "jag vill sätta gardiner i vardagsrummet, som har tre avlånga smala höga fönster per vägg (...) jag vill sätta skenor i taket och ha vita gardiner som går att dra" skrev hon. I mitt vardagsrum har jag endast tunna vita gardiner som går att dra och dessa kan man applicera på alla vardagsrumsväggar. En takskena, tunna linnegardiner, och 50% extra veckning (= dvs på 2 m vägg skall jag räkna med att ha 3 m tyg, eller som hos mig på 6 m vägg har jag 9 m tyg i bredd). Först och främst tycker jag att det är snyggast att hänga gardinerna från tak. Det tjatar jag om, dels för att man slipper "mormorsintryck" av gardinstänger över fönstret, dels för att man upplever taket högre om man gör så. Man kan dölja en takupphängd skena bakom en vit list, sk "kornish". Skulle du göra som i mitt vardagsrum Emma skulle du kunna ha två varianter hos dig:


Antingen har du breda linnegardiner (ev fler våder beroende på hur lång vägg du vill kunna täcka) som du parkerar i sidorna...


....eller så delar du upp linnevåderna på flera "parkeringar" emellan fönstren.



Vill du ha flera tjocklekar av gardiner, som är vanligt att vi gör på hotelldesign så skulle det kunna se ut som ovan. Detta är Scandic Malmen i Stockholm, och är designat av mina tidigare arbetskollegor på doos arkitekter. Jag har gjort denna variant med tunna linnegardiner i mitt sovrum  - eller voile som vi säger - blandat med en tjockare gardin som hos mig är en sidengardin. Då skulle det kunna se ut så här hos dig Emma:



En tjockare eller färgad gardin som parkeras i utkanterna. Den behöver inte kunna täcka hela sträckan, de stannar förmodligen så här. Det är voilen som man drar i (om ni inte behöver mörklägga förstås!)
Du kan också välja att ha färgade eller tjockare gardiner emellan varje fönster, men personligen tycker jag att det blir lite mycket då. Det passar bäst om man har ett gammalt hus med fönsternischer vid varje fönster. Som det ser ut i exemplet ovan ger ett mer modernare uttryck. Hoppas du får till det :)
Trevlig söndag alla läsare!



PS Letar du efter inspiration till rullgardin? Jag har även hängt barnens rullgardiner i linne (sk 1700-talsgardin) ifran taket eftersom jag inte har högre än 2,4 m hemma. Klicka här för att se det.

PS Letar du efter inspiration till rullgardiner och har högt i tak? Da kan du behöva hänga inne i nischerna, klicka här för att se bilder pa det.


25 kommentarer:

  1. Härligt med så konkreta tips!! :D Tack!

    SvaraRadera
  2. UNDERBART! Du är ju helt helt underbart gullig som tar dig tid att rita upp det så tydligt för mig. TACK!

    Du lyckades verkligen pricka in formen och avståndet på våra fönster. Jag vet precis hur jag vill ha det nu, efter att ha tittat och läst ditt inlägg. Det blir tunna gardiner och ett färgglatt marimekkotyg längst till vänster på ena väggen. Jag är fortfarande osäker på materialet dock... Mest pga att jag inte varit speciellt förtjust i linne tidigare. Ser inte det lätt skrynkligt ut? Jag får bege mig till en tygaffär och kolla-.

    Tack snälla fina du! KRAM

    SvaraRadera
  3. Hej, kul att ni gillar inlägget, och att du blev nöjd Emma :) Linne finns i massa olika blandningar och tjocklekar, du kan även ta en voile i bomull och du vill. Polyesterblandningar blir lite plastglansiga och tråkiga. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Hej Karin
    Jag har en liten fråga? Vad är det för skena jag ska ha och vart köper man dom? Sen undrar jag om der är veckbandsgardiner jag ska ha eller hankgardiner jag ska ha? Ska det va fingerkrokar + glidfästen till det också??? Är förvirrad vill så gärna ha gardiner från taket i mitt vardagsrum men vet inte hur/vart jag ska göra/köpa :(
    Tacksam för svar Mvh Ramona

    SvaraRadera
  5. Hej, jag kör i ena rummet med en vanlig C-skena som jag skrivat upp direkt i taket. Till det smalt veckband, med krokar och glid. (De små vita krokarna i plast, som kan kallas "räkor" ibland p g a sin form) I vardagsrummet har jag samma band, krokar och glid, men en gardinskena från IKEA som glider lite bättre. :)

    SvaraRadera
  6. Hej Karin, hamnade på din bloggsida då jag surfade på lite inspiration till hur jag skall fixa med gardinerna i det nya vardagsrummet. Jag har nog nu iaf blivit övertygad om att det kommer bli en skena i taket :) Brottas dock med en sak, har en balkongdörr på långsidan mot fönsterväggen (som är på kortsidan), skulle det funka att ha en L-formad skena eller skall man strunta helt i balkongdörren och enbart ha en rak skena på kortsidan? Har du några synpunkter på det?

    Ett par andra funderingar jag har är vad du i allmänhet anser om man inte vill ha gardiner över hela väggen i t.ex. ett sovrum och kök, förespråkar du ändå en skena i taket då? Rak eller med böj i ändorna i så fall? Och passar det med en gardinkappa i en skena från taket (ej hela väggbredden) eller är det mest för längder? Har man kanske en kornish i så fall?

    Tack på förhand! Mvh, Anna

    SvaraRadera
  7. Hej, jag är inte riktig säker pa att jag förstar hur ditt rum ser ut... Men om du inte behöver en gardin för balkongdörren pga insyn, och den ända är ensam pa den väggen kan det vara enklast att strunta i den?
    Tycker inte heller att du skall ha över hela väggen i kök, textilierna skulle bli flottiga och inte sa fräscha. Men även om man har en kappa eller hissgardin sa tycker jag att man skall ta upp den sa högt som möjligt mot tak. Kolla i mina barns rum hur jag gjort, jag har hängt en linne rullgardin fran tak i barnens rum. Kornish kan man ha om man vill slippa se upphängningen, det kan se lättare och stilrenare ut om man vill ha en modern look. Lycka till!

    Karin

    SvaraRadera
  8. Underbar blogg,Tack!

    SvaraRadera
  9. Superbra tips och inspiration! Gardiner är svårt. Har du tips på fint tyg som ändå blir ganska mörkläggande? Letar efter något till sovrummet med morgonsol...

    Tack på förhand!

    Annika

    SvaraRadera
  10. Vilka bra tips! Vi funderar på att sätta upp gardiner i stil med hur du har gjort i ditt vardagsrum. Jag har en fundering kring färgval. Vi har helvita väggar (alltså ej stockholms-vitt) - bör vi välja helvitt tyg då eller funkar de med tyg som är gräddvitt? Har du helvita väggar och helvita gardiner på bilderna ovan?

    Tack på förhand!
    /Sara

    SvaraRadera
  11. Tack för ett toppen inlägg!! Hamnade på din fantastiska blog då jag surfade gardin upphängning. Tror jag har fattat det här med upphängningen någorlunda nu men undrar om du har tips på var man hittar bra gardiner. Har du sytt dina själv på metervara eller finns det några bra färdigsydda du kan tipsa om? Vore så tacksam för svar!! Köpte alla skenorna idag iaf :)
    Trevlig kväll och Grattis till den nya underbart vackra huset! Hanna

    SvaraRadera
  12. Hanna, jag har beställt från leverantör, på meter. Det fanns inga färdigsydda våder som var så breda som jag ville ha dem, båda våder är 6 m breda. Det är "dubbel bredd" lagd på sidan, så kunde de bli så långa. Lite bökigt att sy, men fick dem precis som jag ville ha dem.

    Karin

    SvaraRadera
  13. Den här bloggen är bara så sjukt bra! Tack för alla tips Karin : )

    SvaraRadera
  14. Hej Karin!
    Hoppas du fortfarande svarar på dessa trådar;) Jag behöver ungefär lika breda våder som du. Vilken leverantör använde du dig av?

    Tack!

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Jag hade också velat ha tips på var man köper skirt vitt gardintyg i bredare våder till vardagsrum - och förhoppningsvis inte allt för dyrt!

    SvaraRadera
  16. Hej! Jag har beställt de ovan hos tygleverantör som jobbar direkt med arkitekter. Så jag vet faktiskt inte vilken butik som har sådana breda våder...
    mvh Karin

    SvaraRadera
  17. Det här var toppenbra tips! Vårt hus (bor i lght) är från 1880 med fina stuckaturer. Tycker att det är klart snyggast att fästa skena i taket, men vill inte riktigt dölja fina stucken. Har du något tips? Vi har två fönster med djupa fönsternischer, vägg (ca 60 cm på resp. sida samt ca 80-90 cm mellan fönstren).

    SvaraRadera
  18. Hej! Tack för en bra blogg!! Jag har en liknande fråga som Jeanette. Hur gör man om man bor i ett äldre hus? Vill inte borra i taket. Hur ska man tänka?

    SvaraRadera
  19. Hej, Jeanette här igen! Puffar lite för min fråga, vad rekommenderar du när man har fin stuckatur i taket och fönsternischer (ca 25 cm djupa)? Stucken går ut ca 20 cm från väggen/taket så jag tror takskena är uteslutet tyvärr... Jag är inte så förtjust i vanlig stång, men ska den i så fall löpa längs med hela väggen eller ska jag hålla mig till fönster för fönster (typ klassisk gardinhängning)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeanette, du borde kolla denna, låter som att du har så här. Som den bilden med stuck lite längre ned i inlägget.
      http://studiokarin.blogspot.co.at/2012/02/gardiner-nar-man-har-stuckatur.html
      Lycka till!
      Karin

      Radera
  20. Hej! Bra inlägg! Hur högt över golvet ska gardinen sluta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man brukar sikta på 2 cm som max, men jag tycker att om man är duktig får man gardinen att sluta kanske 1 cm över golv. Men det kan vara svårt, och dessutom hänger många gardiner ut sig... Så, 2 cm är riktlinje :) mvh Karin

      Radera
  21. Är så glad att jag hittade det här blogginlägget :D så bra tips! Blev inspirerad och ska köpa skenor till ett par av våra rum nu, men jag undrar om det ska vara enkel eller dubbelspår? Kan man ha skira gardiner innanför kraftigare även i den enkla skenan, eller ser det konstigt ut? Mvh Olivia

    SvaraRadera