onsdag 26 februari 2014

NYKÄR I MATTKVALITET OCH DETALJER - OCH LITE OM MATTOR I ALLMÄNHET




Det är ju så fasligt roligt att jobba med kunder med krav och smak. Jag och en kund håller just nu på att vända upp och ned på hela Stockholm för att finna den perfekta mattan till hennes vardagsrum. Visst, det finns en del fina alternativ. Många är dyra. Några överkomliga. Andra billiga. Min fina kund har bra smak och har valt ut ett gäng fina mattprover, och jag har godkänt och ringt och kollat med leverantörer. Problemet är att jag har gått och blivit lite för ekologiskt intresserad så att jag råder min kund om att inte välja mattor av polyester, polyamid, polypropylen eller poly-schmolly för att det 1) är inte bra för din hemmiljö, och 2) det är brandfarliga fibrer och har därför brandskyddsbehandlats med mycket giftiga medel. (Tack Naturskyddsföreningen för min nya lite jobbiga tic; att inte välja mattor av annat än naturmaterial, och ej med brandskyddsbehandling, till hemmet.) Men, hörni. Det fina i kråksången är att naturliga ullmattor, som jag älskar för sin kvalitets skull (de åldras fint, de står emot smuts bra, de har en oslagbar kvalitet och känns inte statiskt elektriska eller knastrar under fötterna eller har ett plastigt vinylskimmer) - de har en extra bonus utanpå allt det där. Ullmattor. Brinner. Dåligt. Och det i sin tur betyder att: Ullmattor. Behandlas. Inte. Med. Farliga. Brandskyddsmedel. Förstår ni vilken win-win. Andra finfina naturmaterial att använda i hemmet är silke och lin, som ofta kombineras med ull. Även sisal, bomull och vinyl är naturfiber. (Men om vinyl hade jag i går en diskussion med teknisk informationsavdelning på en stor mattfirma, om huruvida vinylmattan vi sett ut var brandskyddsbehandlad med giftiga ämnen. Och den stackars teknikern sa, efter en lång stunds tystnad...."ja, jag förstår hur du tänker. Och, ja, det är de. Men vi använder den minst giftiga behandlingen vi kan. Men visst är det giftigt." Han förstod att jag hellre ville välja ullen som var obehandlad. Idag har jag tittat på ett helt gäng andra mattor, hos en annan leverantör än den jag pratade med. Finfinaste Kasthall som har så fina produkter att man baxnar. Jag har hållit i så många mattprover av Kasthall genom åren, de finns alltid på arkitektkontor och används ofta och gärna för sin kvalitets skull. Nu är jag nykär i deras hantverk och kvalitet, det är ull och lin så långt ögat når. Och vet ni mer vad som är det fina när man köper riktigt hantverksmässiga mattor. De fina avsluten! Man behöver inte klippa en ful kant, och handskas med den på möjligaste möjliga mån med en langettering eller bandkant. Nej, hantverksmattor som dessa har ett avslut, en vävd kant, ett "hejdå nu är mattan avslutad av denna designer som formgav mig visst blev det snyggt hälsningar mattan".




Ull och lin, naturfiber som är bra för ditt hem. Och åldras med värdighet. 



Jag fullkomligt längtar tills mitt nya arkitektkontor är färdigt, så att jag kan ta och åka runt hos leverantörerna och plocka hem favoritprover på produkter jag vill visa mina kunder. Och i detta nu är ett gäng mattprover i Kasthalls Rita på väg hem till mig. I grått och grått och grått. Så klart :) Till mig själv och hemmet skall jag åka och klämma på en klassisk Gåsöga, vad det lider (mönstret på översta bilden som jag har klämt på i tio år...). God kväll på er kära läsare.




Bild Kasthall


11 kommentarer:

  1. Hej Karin, jag har aldrig kommenterat dina inlägg tidigare men har följt dig ett tag. Mycket trevlig läsning och roligt när man upptäcker någon som har liknande smak och tankar som en själv!

    Nu till vad jag ville fråga eller kommentera..
    Jag känner mig otroligt korkad och dum som inte tänkt denna tanke förut. Men eftersom jag har två hundar kändes det praktiskt(kanske inte jätte snyggt) med en polypropen matta. Nu när jag läser detta känns det mindre bra. Dessa ämnen som de besprurtas med, försvinner de så småningom eller finns de alltid kvar?
    Och hur är ullmattor med två håriga hundar?

    Tack för e fin och bra blogg!

    MVH // Katarina

    SvaraRadera
  2. På tal om mattor...
    Funderar just nu på hur man på bästa sätt tar hand om en trapp i vinkel som är hemmasnickrad i oljad ek. Vitt runt om på väggar, lister etc.
    Trappan är hal, så vi skulle behöva lägga något sorts halkskydd på den.
    Vad skulle du rekommendera som fungerar i evigheter, är lättskött och inte halkigt?
    Tack för tips! Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg! Vi är på jakt efter ny matta till vardagsrummet och fick bra materialtips där. Har dock en fråga vad gäller färg mattan. Jag gillar grått, men vår soffa är ljusgrå och vi har möbler i övrigt i lite mörkare trä. Vita väggar förutom en fondvägg som är svart/grå. Vad skall man satsa på tro?

    SvaraRadera
  4. Så intressant att du skriver om detta. Jag och min man har också fått upp ögonen för ekologiskt, "icke kemikalisk" inredning. Vi har nu börjar med barnens rum och köpt ekologiska sänglakan och nya sängar/bäddmadrasser till tjejerna, svanenmärkta. Dock är det ju en jäkla djungel och ibland är det svårt att veta vad som är det bästa valet... Nån bäddmadrass hade naturgummi men polyesterhölje nån annan ditten och datten och man vet inte vad man ska välja till slut... :-)
    Just mattor så lämnade vi faktiskt tillbaka två till ikea då dessa luktade fruktansvärt illa. Trots försök att vädra ut doften så gick det inte och framförallt den ena luktade som bensin eller något. Kändes inte alls bra att man lagt in dessa på barnens rum. Så det var toppen att läsa om tips på bra mattor!!
    Vi har även börjat titta på möbler på Norrgavel då vi vill byta ut en del hemma och de verkar ha ett bra miljötänk.
    Tack för bra inspiration,
    vänligen Kristina

    SvaraRadera
  5. Blir så glad när jag läser om ditt miljö tänk :-) Härlig ullmatta står högt på önskelistan.

    SvaraRadera
  6. Hej! Vad roligt att så många undrar och frågar, jag lägger era svar i detta inlägg

    http://studiokarin.blogspot.se/2014/02/hallbara-mattsvar.html

    Karin

    SvaraRadera
  7. blir så glad av ditt miljötänk :-) inte bara köpa köpa köpa som i en hel del andra bloggar! har en mattfråga - har du tips på hur man väljer mattor för flera rum? hur väl ska matta i vardagsrum och matrum harmoniera? vi har äkta matta i dov blå färg vid soffan, vilka andra sorters mattor funkar till? trevlig helg! /Kristin

    SvaraRadera
  8. Vilket "braigt" inlägg! Blir så glad att du har det här miljötänket :). Här är hemmet för närvarande näst intill mattlöst under en "total makeover" och det ska in en fin matta i naturmaterial i varenda rum! Ska kika på Kasthalls sortiment. Har också kikat på Chhatwal & Jonssons ullmattor. Fina enkla mönster. Sen gäller det ju att få ihop hela det där sambandet mellan mattorna i de olika rummen - sånt' där som du förstås är expert på! /Helene

    SvaraRadera
  9. Helene, ha ha, expert vet jag inte. Men väldigt picky, så det tar sin tid att hitta ny matta som skall passa med den man har, och så nästa som skall passa med de två, och den tredje som skall... ja, du fattar. :) Men ett roligt och angenämt problem! Chh Jonsson också mycket toppenfina mattor, älskar deras ullmattor och mönster också!
    Karin

    SvaraRadera
  10. Kristin, yes, inte bara köpa köpa köpa, det blir ju inga bra inköp av det heller. Pengarna räcker bara till halvdåliga investeringar. Så jag satsar på kvalitet och sparar en stund hellre. Ja, titta på den matta du har, och titta på basfärgen den har. Och titta sedan på mönstret. Om du har en dov blå matta , så funkar ju förutom alla färger som finns i den mattan (om det är flera) alla andra dova blå - ljusare , mörkare, gråare dov blå. Och mönsterkrocka inte, har den andra mattan små mönster, ta lite större mönster till den andra. Eller om den ena har massa små mönster - som en äkta matta - förenkla mattan intill med lite mer grafiska enkla mönster, t e x Chhatwal Jonssons. Och kör man äkta matte-stilen så kan man bara lägga alla med samma bottenfärg intill varann, de går ihop automatiskt.
    Karin

    SvaraRadera
  11. Har läst din blogg länge och är så glad över att du nu väger in miljön i tipsandet och inhandlandet. Detta saknar jag i andra populära bloggar och har blivit lätt anti mot dem. Visst behövs konsumtion men att göra sunda val inspirerar andra till att göra detsamma. I en värld som snurrar fort, fort, fort och där trender byts ut snabbare än snabbast behövs en motpol. Din blogg är toppen!

    SvaraRadera