fredag 28 februari 2014

FÄRGSÄTTER SEKELSKIFTESHEM ÅT KUND





En sista sneak a peak på jobbuppdrag innan veckan är slut. (Bild från Alcros färgsättningsprogram, inte hos min kund) Ett kunduppdrag jag håller på med där man nyss tagit över ett sekelskifteshus, som är i det skick man får det i när någon "annan" inrett. Det stämmer inte med sina egna önskningar och kanske är färgvalen lite för vilda och spretiga och olika i alla rum. I detta hem fanns dessutom fantastiska målerier på väggar och tak, från 10-, 20-, och 30-tal. En kulturskatt som man inte bara målar över så klart. Men nu ska jag hjälpa dem att uppdatera till ung familj 2014, och ändå behålla karaktären av huset, och gifta ihop en modernare smak med dessa fantastiska sekelskiftesdetaljer som målerierna. Kul! Så hall och kök och alla hallar och sovrum färgsätter jag. Med bakgrund att det är så många målerier på nedervåningen så föreslår jag en klassisk vit på väggarna och de idag röda och gröna fodren skulle kunna bli ljust grå. Jag tar fram färgerna i Alcros färgprogram (så roligt, har du inte provat så gör det) och i bilden ovan från deras färgsättningsprogram har jag färgsatt med väggfärg Alcro "Vit", och snickerier får färg Alcro "Alpaca".




(Bild från Alcros färgsättningsprogram, inte hos min kund) På övervåningen är snickerierna redan vita (inte färg och dekor som på nedervåningen) och ett tips är att kan man spara att måla snickerier så gör det. Man har så många kostnader ändå när man flyttar. Så de får förbli vita på övervåningen, och vi stillar de vilda kulörerna på väggarna istället. Vuxensovrum får gärna hålla ihop med hemmets övriga färgval tycker jag, för den kära röda tråden och kontinuitetens skull. Så här är det vita (befintliga) bröstpaneler och snickerier, och själva väggytan får bli "Alpaca". Släktskap med nedervåningen för vuxenrummet alltså. Vill man ha in färg så är överkast/sash, matta och dekorkuddar bra att göra det med.





För småpojkarnas rum har jag föreslagit blått och grått som går med resten av huset. Och barnrum kan ju bli hur färgglada som helst med överkast och kuddar och gardiner och leksaker och korgar och hyllor och och.. Så min rekommendation är oftast att välja lugna tapeter som går med resten av huset. Jag har tills idag inte träffat en kund som INTE tröttnat på sina vilda tapeter efter något år, och som var så nöjd med dem från början. Och barn rasar in och ut ur perioder som lille prins gull till pirater till spindelmannen till tuffing till skolpojke till tonåring och det finns inga mönster i världen som håller flera år för barn utan att de känns för vuxna eller barnsliga. Så jag väljer ofta klassiskt och enkelt till barn.  Det är enklare att möbler, leksaker och sängbäddning får göra avtryck utifrån barnets ålder och favoritfas. Och med rum som man ser in i samtidigt utifrån en hall kan det vara trevligt att ha matchande tapeter, så pojkarna får matchande. Alternativ 1 är överst; blårutig Lilleby till lille och blårandig Marstrand till lite större. Eller alternativ 2 under; blårandig Marstrand till lille och samma rand men i grå till lite större. Alla exempel kommer från Boråstapeter. Det var lite färgsättningsjobb, nu är det nästan fredag och snart mys. 



Bild 1-2 studio karin färgsatt bild av Alcro, 3 studio karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar