fredag 6 november 2015

MODERNISTISK PÄRLA - INSPIRATION FÖR FUNKIS



Hej fredag! Jag fortsätter lite på funkisspåret idag, jag måste visa er detta helt fantastiska objekt. Det är klassiskt internationell modernism som bäst, fantastisk arkitektur inrett med modernismens (som vi i Sverige i dagligt tal kallar "funkis") klassiker i både möbelval och armaturer. Allt i sobert färgval. Fantastiskt fint utfört, väldigt osvenskt och very international touch på den här. Valnötsbord med Wegnerstolar och en inblick i ett stort ljust kök bakom glasvägg ovan. Ah! Så fint.




Fiskbensparketten i en något mörkare ton än den vi är vana vid här hemma, lite nötbrun. Och sammetsmatt, inte lackad. Och så den där skjutväggen i järn och glas mot köket, nu öppen. Det där ger mig en kittlande känsla av välbehag och ger mig fin inspiration för den funkistillbyggnad jag håller på att rita.





Just i denna bild finner jag inspiration till mitt projekt, i kökets fönstervägg, som jag också var ute och spanade efter i detta inlägg.




Fina möbelval, och klockrena armaturer... Poul Henningsen armatur (PH lampa) från 30/40-talet.








Snygga gardinsättningar i fönstren. Inget fnuss. Men just fönstren skvallrar om att vi faktiskt INTE är i ett klassiskt svenskt funkishem -  det är faktiskt en modernistisk byggnad i Sao Paulo i Brasilien.




Sobert sovrum.





Klassiks funkissättning på kakelväggarna; kvadratiskt 15 x 15 cm vitt kakel i halvförband. Visst var det fint detta objekt!! Alla bilder ser du här. Och med dessa fantastiska bilder önskar jag er en trevlig fredag!



Bilder yatzer/ fotograf Fran Parente

2 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk glaskjutvägg!!! Sån vill jag ha :)
    Finns den att köpa någonstans?

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk glasskjutvägg :) En sån vill jag ha!
    Går den att köpa någonstans?

    SvaraRadera