torsdag 7 juli 2011

FUNKIS TRÄDGÅRD DEL 2

Bild Kerstin Nordström mäklare

Jag har visat ett funkishus i ett tidigare inlägg, och idag visar jag fasad och de matchande trädgårdsbyggnader för huset (från hemnet). Vi kollade på ett 40-talshus tidigare i våras, som var i allt annat än ett så snyggt skick som det på bilden ovan. Vi tittade på ett tråkigt gult tegelhus - ja jag vet att tegel håller i 50 år, utan att bättra puts eller så. Men ändå, hur glad blir man inte av att komma hem till en vacker vit fasad som denna? :) När vi tittade på det gula tegelhuset såg jag för mig hur det skulle få nytt liv genom vit puts, som denna villa jag visar på bloggen idag. Fin inspiration för trädgård har detta funkishus också, stram fin grus-buxbomsboll-kantiga krukor-trädgård på framsidan. Och en och annan modern smalribbig spalje. Och de två stoooora svarta bulliga krukorna med halvstora träd i - love it!


Även friggebod / gästhus på har man uppfört i stil som matchar funkis. Svart och vitt, de kantiga detaljerna och funkisen obligatorium : EN rund detalj i fasaden! Här ett fönster. Olivträd i kruka, svart bänk och lampor bidrar till ett elegant uttryck.


Till och med en förrådsbod har fullföljts i samma stil. Snygga krukor med gräs i framför dörren. Nu fastnade vi inte för det gula tegelhuset vi tittade på, så jag vet inte om det blir ett funkis hus för vår del. Jag har ju lyckan att vara världens mest ambivalenta husköpare; skall ha funkis, eller sekelskifte, eller jugend, eller eller eller....... Men bilderna från hemnetannonsen ovan måste jag spara som ett lyckat exempel, för jobbet om inte annat! Trevlig kväll på er kära läsare.


Bild hemnet


4 kommentarer:

  1. Vansinnigt läckert!

    Hoppas allt går och är bra med er lille! :)

    SvaraRadera
  2. De bulliga krukorna med träden är ju så fina! Allt är förresten nice :)
    Hoppas ni har det bra! Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag är på väg att bygga friggebod i sommar och googlade runt lite och hittade din urtjusiga funkisbod med runt fönster. Panelen är verkligen snygg och jag undrar vilken panelsort du har använt? Tacksam för svar��Mvh Ami

    SvaraRadera
  4. Hej, detta inlägg handlar om en hemnet annons :) Så jag vet tyvärr inte vad man använt, men det ser ut som helt vanlig slätpanel, eventuellt bara den som friggeboden (byggsats?) kom med...
    Karin

    SvaraRadera