tisdag 28 augusti 2012

VÄLDIGT VITPIGMENTERAD EKPARKETT - ÄR ASK...



Här kommer ett litet inlägg som är en liten notis till mig själv! Har letat efter en ekparkett som är väldigt vitlaserad/vitpigmenterad/vitoljad. Inte bara har en tunn strykning vitlasyr alltså, utan snäppet innan heltäckande vitt. Men man ska fortfarande se livet i träådringen. Och nu har jag hittat ett golvprov som skall läggas in i vårt vattenskadade kök - och eventuellt i vardagsrummet också. Men den väldigt vitfärgade parketten som matchar ekparketten i övriga hemmet är inte ek alls, utan faktiskt ask! Rejält vitpigmenterad ask, och kommer från Tarkett. Ska man blanda träslag i golv (och eventuellt bordsskivor och luckor i kök...) så skall man hålla tungan rätt i mun. Man ska se till att tränyanserna matchar varann och inte skär sig (som exempelvis en gulnad ekparkett krockar mot en röd ceder/päron/mahogany ). Man ska dessutom tänka på att ligger golvytorna intill varann så ska gärna träets ådring matcha också! Då flyter golvplanen ihop snyggare. Och ek och ask är riktigt bra polare, har samma hårdhet (=håller bra mot bobbycars och tassar och klackar...) och har exakt samma rytm i ådringen. Den naturliga tonen hos ek och aks passar varann också - men min ask ska ju dessutom vara så här vit så den passar ju alla trätoner. Vitpigmenterad ask it is alltså. 3-stav tar jag för att det är det i resten av huset, hade jag gjort allt från början hade det blivit plank. Men man ska fortsätta på inslaget spår, annars blir det sånt miller buller bang klitsch klatsch!




Här ser man den vitlaserade askparketten mot en mörkare (vänster) och en ljusare (höger) ekparkett. Man ser tydligt att ådingen är lika.






Bild studio karin


2 kommentarer:

  1. Tack! Som jag har letat efter ett vitt golv som inte är helt målat utan fortfarande ser ut som parkett. Ska genast leta på mitt byggvaruhus efter detta :)
    M

    SvaraRadera
  2. Tackar för tips i hur man ska tänka! Hemma har vi vitoljat/lutat furugolv men det är ju väldigt känsligt. Har du ngt förlag på golv som kan matcha det? Som inte är lika känsligt alltså. :)

    SvaraRadera