tisdag 11 september 2012

LÅNGA HÖGA GARDINER - IGEN



Hej nya vecka! Jag får alltid väldigt många frågor om gardiner, det är ganska uppenbart att det sterila "vita och fräscha" med textilminimalism håller på att ändras. Trenden går absolut mot mer textil och ombonat hemma, som jag nämnt tidigare.




Ovan en pressbild från årets katalog från IKEA. Där har man också märkt att kunderna vill ha långa och höga gardiner hemma. Själv har jag haft helhöga gardiner hemma i mitt sovrum och vardagsrum sen ett par år. Gardiner som går från vägg till vägg utmed en sida, och från golv till tak på den väggen. Inte för att det är trendigt - jag brukar inte vara så trendig, jag kör på min stil och försöker ha ett tidlöst hem som möjligen känns temporärt och personligt. Men jag har valt gardiner för jag har nämligen inga vackra fönster att titta på, eller arkitektur med ooommph som kan ge karaktär. Ett ganska ordinärt radhus, med lite tråkiga fönster har jag :) Så då har jag tillfört ooommphh med textil istället.




Så här ser gardinerna ut i sovrummet. Jag har insyn och ocharmiga fönstersättningar, och det råder jag bot på med en linnevoile (för insynen) och en tung frasig sidengardin (för tyngd och atmosfär ). Det är en gammal bild så färger och accessoarer stämmer inte - bara gardinupphängningen hotell-style. Jag har på sistone fått många läsarfrågor angående gardinupphängningen hemma, och svar kommer här:

- Jag har 100%ig linnegardin. Jag gillar kvalitén och framförallt fallet i linne. Du som frågade om polyesterkopia av linne går lika bra för att det är jobbigt att tvätta och stryka - visst kan man ha polyester. Men det tenderar att ha en lyster som inte känns helt kvalitativ. Och fallet har inte samma tyngd. Men som alternativ till linne när man har ett par småbarnsår framför sig och inte vill ha dyra gardiner förstörda av smutsiga barnhänder : javisst varför inte :) 
(Riktigt riktigt tunna polyestergardiner kan funka, en helt annan gardintyp, se längst ned.)

- Hur får man hotellkänsla med gardiner? Ja, jag gissar att ni menar det ombonade, lite tyngre intrycket. Jag har en tung sidengardin parkerad till höger om fönstrena. Hade jag haft spröjsfönster och arkitektur jag ville titta på hade jag antagligen inte haft det. Men nu är det en tom, platt, tråkig gipsvägg och därför är den täckt med sidenfras. Jag har två våder, det blir ca 1 m när det är parkerat.

- Du som hade Stockholmsvitt hemma på väggarna och undrade om du skulle välja gardiner som var antingen infärgat stockholmsvita/lite för gula eller som var vita/lite för vita. Jag skulle absolut ta de som var lite för vita istället för de som var för gula. Gardiner gulare än väggen känns nikotinmissfärgat och ofräscht! Ljusare skall det vara i så fall. Vitt är aldrig fel. Och krit-kritvitt, i sanningens namn, kommer att färgas lite mjukare av solen så småningom. Så köp de vitare.

- I sovrummet har vi hängt upp gardinen i en vanlig C-skena, billigare går inte att hitta. Finns på bland annat Åhlens. Vi har skruvat upp den direkt mot tak. I skenan sitter små "drag". Gardinen har ett rynkband i ovankant på baksidan, och i detta rynkband sitter små "räkor" i som sedan hängs upp i dragen i C-skenan. Världens billigaste anordning, och så tight mot taket att gardinen döljer skenan och anordningen syns inte. Men detta funkar bäst på gardiner som inte skall dras, då det inte löper så lätt i C-skenan som en "riktig" dyrare gardinskena typ från proffsleverantörer som denna.




Här är en riktigt riktigt tunn polyestergardin, som på hotell/arkitektspråk kallas "sheer". Tunn, tunn, knappt där. Bara silar dagsljuset minimalt, och "mjölkar" insynen. Och det kan man ha om man vill ha ett budgetalternativ på linne.



Bild 1 via Åhlens, 2 IKEA press, 3 studio karin, 4 IKEA press



3 kommentarer:

  1. Fint med textil från golv till tak, ansikte framförallt om man har mycket vitt. Det tillför struktur och liv.

    SvaraRadera
  2. Hej Karin!
    Oj vilken inspirerade sida du har! Skulle kunna sitta här hur länge som helst!
    Jag har en fråga till dej, om gardiner (så klart!)
    Jag har ett fyrkantigt vardagsrum med ca 270cm från tak till golv.
    På väggen till vänster (sett från öppningen till rummet) sitter ett ca 140cm brett fönster (mätt från yttre kanter) och på väggen rakt fram sitter ett ca 210cm brett fönster. På båda fönster sitter d fönsterbrädor som sticker ut ca 6-7cm.
    Jag vill gärna ha mina gardiner från tak till golv men som inte går ända ut till väggarna.
    Min fråga är hur man ska hänga upp dessa? Kan man bara flytta upp de gardinstänger som sitter upphängda nu, eller behöver man något annat för att det ska bli snyggt?
    Just nu sitter det väggfästen, gardinstångshållare och gardinstång några cm ovanför fönstret.
    Eller har du något annat tips?
    Tack för att du ger mig så mkt inspiration till mitt hem! //Rebecca

    SvaraRadera
  3. Snyggt, vi har också en hel vägg täckt i sovrummet, det är mysigt.

    SvaraRadera