lördag 8 december 2012

AHH SÅ BRA! I LOVE SVANSJÖN




Jaha, så fick jag och maken då äntligen tid (och biljetter!!) att se den extremt omskrivna och utsålda Svansjön på Dansens Hus. Jag är helt blown away. Inte för att jag är jävig. Fredrik Benke Rydman som står bakom alltihop hade jag den stora turen att gå i samma klass som. Inte dans. Nej, ni vet old school, matte kemi fysik osv. Jag är blown away helt enkelt för att han är inget annat än ett geni. Men det är klart att den där mattehjärnan kan få plats med allt det här i sitt huvud... Jag som är svag för häftig scenografi, grafik och rumsgestaltning sitter bara framåtlutad och gapar. Jag spärrar upp ögonen för att bättre kunna ta in alla detaljer i varenda scensättning. Grådaskig fientlig läskig undrevärldmiljö. Den glammiga knarkiga partyklubben/slottet. Men det första numret är så enkelt att det ger mig tårar. En läderklädd pimp-slash-hämnare-slash-matrixschnubbe-slash-pulp-fiction-slash-balettprimadonna-slash-OMG-det-är-bara-så-j*vla-bäst-i-världen-bra-kille som kommer gående mot oss dansar ett nummer i en scenografi som i stort sett består av ett Iphone gränssnitt i realtid över hela scenen. Så snyggt. Så många dimensioner att jag får ont i huvudet. Eller gråter? Och sen blir det bara bigger better faster moore efter det. Och Jennie Widegren med sin gudabenådade scennärvaro. Har ni inte sett den och redan köpt julklappar till er andra hälft, gör er själv en tjänst och lämna tillbaka den. Gör om gör rätt och köp ett par biljetter till Svansjön. Detta är en upplevelse utöver det vanliga, med så många dimensioner att 4D låter pjåskigt. Att dansen är i världsklass behöver jag väl inte nämna, i programmet läser jag mig till att på dansarnas cv finns dans världsmästare, fd elitgymnaster, Cirque du Soleil, bakgrundsdansare till "alla" svenska artister, medverkande i varenda dansprogram du sett på tv, varenda dansuppsättning, allt av Bounce.... Allt rumsgestaltat och kostymdesignat av scenograf Lena Edwall som har varit med och petat med Marc Jacobs, Dramaten-teatrar, Cirkus Cirkör på Nobel. Daniel Puppet Blomqvist som är världskänd graffitimålare står för konsten. Ja, ni hör ju. Gör er själva en tjänst och se detta innan det tar slut!





(Trailer och öppningsscenen ser du här!)


PS Tack Benke. Hon har tagit studenten med bravur! Och tacka Nina från mig med. Å hela Sveriges befolknings vägnar :) kram å God Juuuuuuul


Foto Mats Bäcker ingår i programmet, på nätet har jag lånat dem här

5 kommentarer:

  1. Ja då kanske man ska ta och se den då... Bokar biljetter till januari, tack för tipset :)

    kram Sara

    SvaraRadera
  2. Jag har sett den, hade den stora turen att få biljetter! Den är så grym! J

    SvaraRadera
  3. Verkar ju onekligen vara ganska värd att se.... Mvh Maria

    SvaraRadera
  4. Nu blev jag så inspirerad av ditt inlägg så jag köpte biljetter till jullovet!!!

    SvaraRadera
  5. Hej! Roligt att ni blev inspirerade :) Karin vad roligt att du fick biljetter och ska gå :)

    Karin

    SvaraRadera