torsdag 6 december 2012

OLJEBASERAT VS VATTENBASERAT - OCH SNEAK PEAK I NYA HEMMET






Hej! Jag fick en läsarfråga om snickerifärger, om olje- och vattenbaserat och hur det skiljer sig, om man kan få det snyggt själv eller om målare måste göra det? Jag har i vårt radhus idag målat nästan alla snickerier själv, men vi har å andra sidan inte så många. Det är basic: släta golvlister, släta dörrfoder, släta dörrblad och trappa. Bilden ovan är lånad från Saltsjöbadsmäklarna och visar inte mitt hem. Men den visar en snarlik övre hall som jag kommer att ha i nya hemmet jag flyttar till i vinter. Och då är det lite mer jobb, profilerade lister, speglar på dörrarna, trappräcken och väldigt profilerade fönstersättningar. Så ev väljer vi målare då. Vi får se. 

Oljebaserad färg (akrylfärg) är segare att jobba med, men blir blankt och fint. Problemet är att det inte är miljövänligt, det luktar väldigt starkt och man måste vara noga med att vädra etc, man kan inte bo där medan man målar, man måste ha lacknafta för att ev tunna ut färgen eller att göra rent penslarna med. (Lacknafta = miljöbov) Och det jobbigaste av allt: oljebaserad färg gulnar med tiden! Så har man en ganska fräsch vit färg till en början så kommer den med åren att se antikvit eller Stockholmsvit ut. Alltså med lite gulhet i sig, vare sig man vill eller inte. 

Vattenbaserad färg är lukt och giftfri, marknadsförs som miljövänligt, man kan bo där samma dag som man målat, och det blir absolut inte gult med tiden. Behöver man tunna ut färg för att jobba ut den lättare eller tvätta penslarna så behövs bara vanligt vatten! Möjligen blir ytan inte lika pangsnygg som med oljefärg om man inte är en van målare. Men det var nog för att jag gjorde misstaget i början att använda en vanlig lackpensel, valde själv på hyllan. Men icke. När jag en gång frågade ett proffs bakom disken så fick jag lära mig att vattenbaserade färger behöver en egen sorts lackpensel för vattenbaserat! Snordyra. Men eftersom vattenbaserat tvättas ut med vatten så tvättar du penseln och använder den om och om igen. Så det har hämtat hem sig ekonomiskt ändå, och jag har lyckats få det snyggt på egen hand. Jag jag använde bara vattenbaserat i radhuset, mest för att jag är en stor förespråkare av att vi skall göra miljövänliga val i hemmet så långt det går, samt jag gillade inte att oljebaserat gulnade. 

Linoljefärg är ett helt eget kapitel. Ett vackert kapitel. Linolja är miljövänligt, och tunnas det med balsamterpentin är det också miljövänligt. Har en speciell doft, som av många (och av mig) karakteriseras som ljuvlig. Det håller länge, möjligen gulnar det lite. Används framförallt om du vill renovera i genuin arkitektonisk stil och lägger värde i det mer exklusiva. Man får välja färgnyans så att den (svaga) gulnaden inte stör. Linolja är ett hett alternativ för mitt nya hem! Linoljefärg förtjänar ett helt inlägg, föjer snart.



FÖRE. Och här är hemmet jag ska flytta till. Övre trapphallen. Som kommer att färgsättas som inspirationsbilden överst. Bleka (luta? lasera? slipa och såpa? va? va? vi får se...) furuplankgolven, färgsätta grått och vitt på väggar och snickerier. Vääääääldigt mycket snickerier så här finns det att göra! Trapphallen med stora trappan från första till andra våningen, och så en liten sekelskiftes-lofttrappa till det inredda vindsplanet, trappräcke, spegeldörrar och till och med sponttak som skall målas.... Jobb jobb jobb :) Första sneak peak inne i nya hemmet :)



Bild 1 Saltsjöbadsmäklarna, 2 Skandiamäklarna




5 kommentarer:

  1. Gud vad spännande!! Ser fram emot att följa förvandlingen:-)

    SvaraRadera
  2. Tror det kommer bli super fint;)

    SvaraRadera
  3. Skönt att det inte bara är jag som målar lister mm, min sambo tycker jag är tokig som håller på med det :)

    Jag snickrade en möbel i somras i furu. Tänkte först jag skulle köra osmo hårdvaxolja eller liknande för att få den där härligt vita känslan på trät.

    Sen rekommenderades jag att vitbetsa istället. Blev jättefint! Fördelen enligt mig är att det går att reparera om det slits, är mycket billigare och vill man få det ännu vitare kan man göra det flera gånger. Dessutom kan man göra lite i taget, fortsätta där man slutade. Om det fungerar på ditt golv vågar jag inte säga, men kan vara värt att kolla upp!

    SvaraRadera
  4. Tack för så mycket bra info du delar med dig av, intressant!
    Ser fram emot fortsättningen av det nya hemmet, lycka till!
    Enjoy! :)

    SvaraRadera