måndag 16 augusti 2010

BELYSNING



Måndag igen!

Denna vecka börjar jag en kurs på Konstfack, jag skall uppdatera mig på färg- och ljussättning! Det kan bli skoj, det är sååååå många år sen som jag läste på universitetet (snart tio år...)
För att fira denna kurs så skall jag idag ägna inlägget till bilder på min absoluta favoritarmatur som jag tänkte skulle få flytta in i mitt vardagsrum så snart jag har fått för många tusenlappar över ;)

Har oftast sett den i utländska magasin, men skymtade den på en interiörbild - den ovan som jag hittade jag på emmas blogg - och blev så glad att skymta armaturen igen. För övrigt ett sjukt snyggt vardagsrum. Här presenteras lampan i pulverlackad mörk metallfärg och med 4 leder. De tillverkas i massor av olika färger och antal leder, några exempel nedan.



Bild Jielde

Här är min favorit.... golvlampan med många leder och i krom. Lampan designades 1950 av fransmannen Jean-Louis Domecq och lanserades under märket/ namnet Ji el De (som är uttalade initialer). En riktig klassiker alltså.


Bild Jielde


 Bild Jielde



Japp, det var det. Wish me luck i skolbänken :) 

Hoppas din nya vecka får en lika spännande start som min!

1 kommentar: