onsdag 18 augusti 2010

FORMEX part 2



Det var ju så mycket info...

att det nästan inte gick att sortera allt på en gång. Formexmässan bjöd ju som jag tidigare berättat på en kavalkad av färger under temat "Happy". Kanske lite för Happy och crazy montrar emellanåt, men lika underhållande ändå. Jag gick på en föreläsning av Lotta Ahlvar från Svenska Moderådet om vad som händer i höst. Hon summerar det enligt följande:





NATUR - har funnits i flera år i form av skogstapeter, renar, undervisiningstavlor i botanik, kaninlampor - you name it. Men Lotta menar att denna trend inte försvinner, tvärtom har den vuxit sig stark och istället blivit en del av vår inredningsstil. Bilden jag använder för att demonstrera detta är tavlan "Deer" av Dea Sivertsen som finns att beställa ifrån wall44.





KONSTHANTVERK - Fortsatt starkt. Textil som behandlas som på kläder; vintage och sömnad. Slöjdkänsla, som exempelvis lampor som ser ut som lampor fast i grövre formspråk. Lampan Wood Lamp Muuto (finns bla här) får demonstrera detta.


Bild Bestlite


Bild studio karin


...och så den roligaste:

BEING BORING - Ja just så sa Lotta. Och vad betyder det? Jo, vi vill ha form OCH funktion (som att vinglasen får plats i maskinen...) Vi vill ha långsamma produkter, de som inte har en så extravagant design. Retro ryms här, produkter som stått sig starka över årtionden. 50- och 60-talen är starka designförebilder.
... När jag tänker efter så har jag alltid resonerat så här. I alla fall efter det att jag utbildade mig till inredningsarkitekt. Kvalitet och form som håller!! Som mina älskade 50-tals fåtöljer jag har hemma, eller stolarna i mitt kök på bilden ovan som jag haft nöjet att nöta på i flera år, eller 50-tals favoritlampan på önskelistan.

Design som håller, väl investerade pengar! :)


4 kommentarer:

  1. Hur ska man göra sin inredning så att den håller i ett par år? Har en känsla av att om man gör den för trendig så ser det ut som ett barnkalas om ett tag...

    Och var kan man hitta gamla möbler till ett bra pris... Råkar ha en liten budget??

    Tack för en bra blogg!

    Mvh Peter

    SvaraRadera
  2. Hej Peter, och tack för en mycket intelligent och fundersam fråga. Detta sysselsätter alla arkitekters tid att fundera på, så att beställaren är nöjd läääänge... :) Jag brukar tänka på att hålla basen med det som kallas för "långsamma produkter", se i inlägget ovan. Generellt i rummen ha vitt och grått som bas, och vid de större investeringarna som exvis alla matstolarna ska man välja såna som har varit snygga och eftertraktade sen de gjordes - vare sig det var 30-40-50 talet, eller genuina gustavianska för den delen, eller snygga pinnstolar (låt DIN smak guida dig här), sådana stolar torde stå sig framöver också. "Crazy" produkter som känns extremt trendiga och "nu" kommer man troligen att vara så trött på att se i sitt hem bara året därpå. Jag kan tycka att den yxiga stilen på lampan i inläget ovan är en sådan produkt... Den gamla klyschan att man ska ta i i de detaljer som lätt kan bytas ut håller. Så dekorera "trendigt" med lätt utbytbara detaljer som en fåtölj eller bara kuddar, och låt dyrare saker som soffan och mattan vara en stil som du tycker om ända in i själen. Då kommer du troligen tycka att de är snygga om fem år också. (Denna fråga förtjänar nästan ett helt eget inlägg, det finns så mycket att säga!! :))
    Gamla möbler är mitt bästa tips auktionssajten Lauritz.com, jag kollar den jämt. Eller hederliga Blocket så klart! Ett gäng mesiga pinnstolar för 20 kr styck blir nya och "trendiga" med en burk färg.
    Hoppas du hittar några riktlinjer,

    Mvh Karin

    SvaraRadera
  3. Tack för ett bra svar!

    Mfg Peter

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag har länge gått och drömt om Wegners Y-stol, men har nu insett att jag tycker att de är lite för dyra för vår budget. En annan favorit är Eames DSW, den du har! Jag har ngr frågor till dig om jag hoppas du kan svara på:

    1. Blir den lätt missfärgad? Dvs suger den lätt upp färg från ex köttfärssås, rivna morötter och dylikt. Med andra ord, funkar den i en barnframilj?

    2. Just nu har vi det väldigt ordinära bordet Norden ifrån Ikea, i vitt. Vad skulle du satsa på: vita skalstolar, de svarta eller kanske de grå??? Vilka tror du man tycker om längst? (Kanske svårt att tipsa om då du ej sett vårt kök! Men huset är nybyggt från Arkitekthus, ett boxhus. Färgskalan går i vitt, svart och grått.)

    3. Har du några andra matbordsstolar att tipsa om? Max 3500 kr/st... Vad tror du om Fritz Hansens nya "Nap", håller den länge?

    STORT tack på förhand för ditt svar!

    Mvh

    Pernilla

    SvaraRadera