torsdag 19 augusti 2010

KÖKSRENOVERING

 
Bild Boffi


...vi börjar fundera på vad som kanske borde göras under hösten? Jag klamrar mig kvar vid att det är sommar, det är ju bara augusti. Men likaväl börjar tankarna vända hemåt Saltis och vad jag skall ta tag i hemma... Köket är inte klart, det saknar stänkskiva ovanför hela arbetsbänken. Jag har som på bilden ovan (från Boffi) bara en målad vit vägg, minus den dramatiska ljussättningen. Jag har varit lite ambivalent - minst sagt - och låtit köket stå utan stänkskiva tills jag bestämt mig. Nu har jag bestämt mig för carrara marmor, och kan äntligen boka stensättare. Carrara kan ju vara lite känsligt på arbetsbänken, men på väggen törs jag definitivt ha det.

Idag visar jag för hugande köksrenoverare ett moodboard och ritningar för ett kök jag gjorde för ett år sedan. Lägenheten (2 ROK) hade ett trång långsmalt träsnickerikök bredvid sovrummet, och vardagsrummet i andra ändan mot innergården. Jag slängde om hela planlösningen så att sovrummet kom in mot gården, så kunde köket och vardagsrum bli grannar utan väggar emellan i stället. Jag har inte hunnit fota det fina resultatet, så jag bjuder bara på ritningarna idag.
Kunden ifråga ville ha Vedumkök, så jag ritade hans kök enligt deras standardmått.


 
Moodboard studio karin

Killen som bor här skulle få ett modernt kök och moodboarden visar kulörerna vitt och svart högblankt, grå sten och ett väldigt ljust plankgolv.


 

Långa svepande linjer...
 
 Ritningar studio karin

Jag har designat ett par kök genom åren, och det jag försöker att tänka på är detta

1. Långa svepande linjer. Jag är allergisk mot många olika höjder, som halvhögt kylskåp, lite uppdraget fläktskåp, ett udda skåp i ena hörnet som en sockerbit på drift, eller olika bredd på underskåpen mot väggskåpen direkt ovanför... En arkitekts värsta mardröm. Låt linjerna matcha så blir intrycket lugnt och harmoniskt.

2. Placeringarna. Hur är spis, kyl och vatten placerade? Finns det avställnigsyta på båda sidor om spisen, och håll det nära till vattnet. Diskmaskinens placering jämtemot tunga saker som kastruller och tallrikar.

3. Ta tillvara ytan. Blir det en glugg över, använd den. På elevationen över fick jag 20 cm kvar innan vägg, och ritade ett vinställ som sedan platsbyggdes. Det kunde lika gärna blivit bokhyllor, brickställ.

(Vill du ha ett designat kök så kontakta gärna mig för offert. Jag kan självklart designa utifrån foton och planritningar per mail så du behöver inte bo i Stockholm...)

Hoppas på att återkomma med bilder framöver. Både från detta uppdrag och mitt färdiga kök :)

2 kommentarer:

  1. Så kul att kunna se färdiga ritningar. Kan du rita ett kök om man skulle maila dig måtten på rummet och lite funderingar? Mvh Fredrik

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för din förfrågan, tar jättegärna uppdrag per mail! Bara maila mig, adress finns under fliken "kontakt".
    Mvh Karin

    SvaraRadera