söndag 18 mars 2012

ALTAN OCH UTEKRUKOR TILL FUNKIS TRÄDGÅRD



Ni som söker funkisinspiration till era altaner och trädgårdar skall ta en titt på denna fantastiska trädgårdsdesign! Denna fina sjöpaviljong är byggd i raka linjer och stora fönsterpartier i sann funkisanda. Ny-funkis i alla fall. Fasaden är beklädd med betsad lärkträ, och altanerna runt paviljongen sveper i långa linjer fram och tillbaka i tomtens landskap och byter elegant material från trätrall till granitsten till blomsterrabatter till gräs. Gillar man funkis i trädgården blir det inte mycket bättre än så här...




Har man så här mycket yta gäller en sak: stora penseldrag. Synas. Klara intryck. Det kan man uppnå med framförallt storlek. Och upprepningar. Som ni ser kan man inte fjösa med en liten kruka i ett hörn på en altan av denna storlek, utan man får ta i lite. De svarta krukorna i bakrunden är ordentligt stora. (Och snygga, kanske skall jag också sätta vita hortensior i mina på baksidan?.... Ja det gör jag nog.) Och de mindre krukorna längre fram i bilden ger ordentligt intryck för att de - också ganska stora - men också för att de är hela tre stycken av samma sort. Att man sen varierat växterna gör inget.



Funkisträdgårdar har gärna sektioner med grus, sektioner med plattor, sektioner med kullersten. Ja ni förstår säkert; alltså olika materialval som möts, men i strama indelade sektioner.



Väldigt snygga materialmöten. I avslutningen runt altanen har man lagt en rad med grå granit. Det blir som en snygg kontur till träet. Och man har även ramat in rabatten i samma manér. Gillar detaljen med de löst lagda stenarna som bildar en "brygga" genom rabatten upp på altanen. Detta var väldigt snyggt, proffsigt utfört och jag gissar landskapsarkitekt när jag ser sånt här bra resultat.


Och så här ser altanen vid huset ut. Här har man jobbat i samma stil, med hela sektioner av buskar, upprepningar av krukor, och så mitt i allt det kantiga - glöm inte de runda detaljerna! Buxbomsbollarna gör jobbet som kontrastskapare i bilden ovan. Det var lite trädgårdsinspiration, det. Nu återstår att ta tag i dagen här hemma, och se om vi kommer någon vart med att påbörja vår egen altan!

Bilder Bo Bedre

2 kommentarer:

  1. TJUSIGT!

    Karin, jag skulle behöva höra ifrån dig ang. hur det går.
    Jag har mejlat dig, vet inte om du hunnit se det?

    Camilla L
    Nyköping

    SvaraRadera
  2. Hej Karin, jag har precis mailat till dig gällande våran trädgård//Ruzica

    SvaraRadera