tisdag 30 april 2013

VITOLJAT GOLV - OCH FAVORIT I REPRIS PÅ ATT MATCHA EAMES



Jag visar några fler golvbilder, när jag ändå är i farten. Vitoljat golv ovan, ger en färdig look med en gång, och golvet är relativt lättskött förutsatt att man oljar det en gång per 1-2 år. Ger alltså ett vackert och lättskött resultat - men som jag nämnt tidigare så oroar jag mig lite för de trärena slitagefläckar som kan uppstå... Men det jag vill visa mest med bilden ovan är den geniala kombon av designstol och bord. Ni vet hur jag tjatar - OCH hur många frågor om "vilket bord skall jag ha till mina stolar" som jag får. Så; jag brukar ju säga att om man gifter ihop en detalj som färg kan den andra detaljen som form skilja sig. För att det inte skall bli så lamt och för likt. Ovan är ett genialiskt grepp på detta; färg på bord och stol är lika (vit upptill i sits/bordsskiva) och metall nedtill (stols- och bordsunderrede). Och då kan formen avvika helt från varann (kurviga mjuka stolar, till ett helt kantigt bord). Resultatet är att bord och stol samtalar mycket väl tillsammans, men det finns en glöd i att de ändå särskiljer sig ordentligt från varann.



Bild Trestjerner

14 kommentarer:

  1. Hej Karin, jag har precis lagt in ett enstavig vitoljat furugolv i köket. Väldigt fint men oj så känsligt! Minsta lilla blir en fläck som är jättesvår att få bort. Nu funderar jag på om det går att lägga på vaxolja som enligt uppgift ska ge en mycket bra skyddande yta. Vad tror du om det? Hälsningar Åse

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, köksmiljö är ju ganska svårt, och jag har aldrig litat på att oljat golv fungerar där även fast leverantörerna alltid säger att det skall gå... Jag är osäker på om man kan byta "system" men det borde gå om man låter det oljade golvet inte vara nyoljat utan att det är ganska torrt. Om jag vore dig skulle jag ringa hårdvaxoljaleverantören (ex Osmo, eller Timberex) - det finns alltid teknisk support och kundfrågor - och säga att du har ett vaxat golv, kan du använda deras produkt ovanpå? Lycka till,
    mvh Karin

    SvaraRadera
  3. Hej! En liten fråga ang det vackra såpade golvet. Kan man göra det på Bambugolv?
    Vårt bambugolv är inte särskilt vackert, har fläckar och sprickor så tänker att det vore fint att göra det ljusare.
    Ungefär vad kostar det att göra vid golvet per kvm?

    Tack för en trevlig blogg!
    /Sara

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vart kommer bordet ifrån? Har precis køpt stolarna (vita DSR) och letar febrilit efter bord... detta såg råsnyggt ut ihop.

    Hælsningar Anna

    SvaraRadera
  5. Hej! Skulle bli jätteglad om du svarade på min fråga om man kan luta Bambugolv? Tack, Sara

    SvaraRadera
  6. Hej Sara,

    förlåt jag måste ha missat den! Jag tror inte att du kan luta bambugolv, alla träsorter reagerar olika på lut. Det är mest furu och gran som blir så där vackert grå. Ek kan bli lite mörkare. Jag har aldrig sett bambu lutat, och jag tror inte ens att lut-leverantörerna har standardprov på lutat babmu. (De brukar ha furu och ibland ek.) Så om jag vore dig skulle jag prova på en bit som inte syns, i ett hörn eller under en soffa eller en matta. Eller om du har golvet kvar - om du lade in det själv - så luta en planka som blev över när ni lade in golvet... Ledsen att jag inte kan komma med bättre svar, men det är nog ganska ovanligt :)


    Mvh Karin

    SvaraRadera
  7. Tack för svaret, ska se om jag kan hitta en hörna att testa på. Det skulle kanske bara se märkligt ut med lutat bambu. Gillar egentligen inte Bambun alls och inte vi som lade in den. tack

    SvaraRadera
  8. Hej

    Vi har problem att hitta ett passande köksgolv - kanske experten har tips? ;)

    Lägenheten är sekelskifte o i alla rum utom kök är det vitlutade furutiljor. Köket är matt vitt med carrerramarmor o porslin.

    Vi vill ha ett golv som funkar i kök o passar med övriga golv...

    Tack

    SvaraRadera
  9. Hej Frida! Antingen tar du furutiljor som i övrigt hem, eller så en sten som passar carraramarmorn på golvet; dvs en marmor (carrara, eller de ljusare grå varianterna med samma ådring, eller ett svartvitt rutigt carrara/nero Marquina golv). Mvh Karin

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag undrar också var man kan hitta ett sådant här bord? Ursnygg kombo!

    SvaraRadera
  11. Hej Jeanette, jag vet faktiskt inte var bordet kommer ifrån ... fler som frågat och jag har inte hittat ett liknande. Ev kan man låta smed göra ett.
    Karin

    SvaraRadera
  12. Tack för svar! Jag har faktiskt hittat ett liknande på Ikea, Torsby heter det. Inte riktigt lika snyggt, men kan funka bra tills barnen blivit lite äldre och inte använder bordet som landningsbana för diverse flygplan och bilar... Nu kanske jag äntligen kan få tillfälle att köpa Eames-stolar också, perfekt matchning!

    SvaraRadera
  13. Just det, jag kom en fråga till - tror du att det funkar bäst med bara vita stolar? Jag funderar på om man kan blanda vita och grå Eames-stolar... Köksluckorna i vårt nya kök är mörkgrå, diskbänken kommer att bli vit corian och golvet kommer att vara vitpigmenterad och hårdvaxad fiskbensparkett.

    SvaraRadera
  14. Jeanette, ja just ja IKEA har tagit fram något liknande, minus betongskivan då. Och visst kan du blanda likadana stolar i flera färger! Blir personligt och bra. Lycka till :)
    Karin

    SvaraRadera