torsdag 12 september 2013

OM BELYSNING VID MATBORDET - OCH TIPS OM LAMP REA



Det här med lampa över matbordet är en riktig följetång med mig. Jag kommer aldrig till skott och köper någon, för jag är - när det kommer till mig själv - alldeles för velig. Faller inte för nuet, utan vill ha något beständigt. Klassiskt. Men inte tråkigt. Snyggt. Piffigt rent av. Men elegant. Så håller det på. Har jag haft samma favorit i huvudet i flera månader då kan jag tänka mig att det blir den. Och hittills har denna lampa bott som förste favorit i huvudet...Eller dessa ljuvliga kristaller... Över matbordet i nya hemmet (nåväl, halvårsnygamla hemmet) gapar fortfarande tomt och jag har väl bara på mig fram till den riktigt mörka årstiden innan jag måste lösa det. Lampan i vårt förra kök (syns här) ska få bli taklampa i blivande pojkrummet. (Ah! Jag har en son att inreda för, ljuvliga tider. Efter två tjejrum och ytterligare ett par tjejrum en gång till här, så ska det bli ljuvligt att påbörja det projektet :) ) Länna möbler har belysningsrea och många många fina favoriter finner man där. Lighyears har flera fantastiska lampor, bland annat denna fina kopparvariant som syns på bilden ovan. 




Hur ska man tänka med matbordsbelysning? Lampans nederkant skall vara som närmast 60 cm, annars skymmer du familjemedlemmarnas ansikten mitt emot dig. Är det ett stort och långt bord kanske du skall ha två ljuskällor nedpendlade över bordet? Satsa på dimmer, du vill alltid alltid ha olika ljusstyrka beroende på om det är dag, kväll, gästmiddag, lördagslunch, november eller mars, morgon eller kväll. Så det är en given faktor, dimmern. Komplettera med mindre ljuspunkter runt om i rummet, som en lampa på ett sideboard, ljusstakar på bordet, så kan du ha flera olika mjuka ljuskällor som ger ett behagligt ljus runt matbordet.



Bild via Länna möbler/ Lightyears

1 kommentar:

  1. Hej!
    Kökslampa känns ändå enkelt, jämfört med vardagsrumslampa över en soffa... Nedpendlat blir lätt just "kök" eller "matsal" och plafond blir lite sovrum. Tycker jag. Jag ser gärna ett blogginlägg om detta innan det är beckmörkt på kvällarna, om möjlighet finns? :)
    Mvh Carina

    SvaraRadera