tisdag 24 april 2012

FÄRGSÄTTNING AV ETT TRÄHUS




Jag får en del förfrågningar kring färgsättning på hus så här års. Så klart. Ska man måla sitt hus är ju den torra varma perioden som sommarhalvåret det rätta. Jag gjorde i höstas ett färgsättningsuppdrag åt en kund, och jag ska visa er idag hur viktigt det är med de små detaljerna och val av kulör. Du kan verkligen hjälpa eller stjälpa ett hus med färg. Du kan förstärka den känsla du gillar med husets arkitektur. Bara genom färgvalet. Och med ett öga för detaljer.




FÖRE. Jag har beskurit bilden hårt, men här syns huvuddragen: gult trähus med vita snickerier (vindskiva med lite hint om snickarglädje), vita foder och dörrblad. Huset i sig har ingen stark uttalad arkitekturstil, "bara" modern arkitektur från 70-eller 80-tal, som dessutom flörtar med äldre arkitektur om man ser till vindskivans snickarglädje och farstubron. Och husets arkitektoniska framtoning kan man lätt förstärka åt ena eller andra hållet, och göra lite mer intressant...




EFTER 1. Antingen gör man huset modernt, eftersom det är byggt i modern era. Genom modernare färgsättning och lite rakare stuk får man en fräschare, mer up-to-date look på huset. Märk att jag har photoshoppat inte bara ny fasadfärg och foder, utan även har tagit bort den lilla snickeriknorren på vindskivan. Jag har även låtit grunden bli målad i mer grå ton, syns nedtill på högra sidan av trappan. Som pricken över i för den modernare touchen har huset fått en stor, markerad, svart fasadsiffra i modernt typsnitt. Sådana hittar du här. Färgerna jag har valt här är från Alcro, och jag har valt

FASAD Alcro 101 Äggskal
FODER Alcro 155 Duva
FÖNSTER O DÖRR Alcro 101 Äggskal




EFTER 2. Eftersom huset vill flörta med äldre arkitektur med sin stående träpanel och snickarglädje och farstubro har jag här förstärkt den stilen. Jag väljer klassiskt vitt och rött. Dessutom har många av de likadana husen på gatan röda fasader med vita gavlar. (Titta på omkringliggande hus när du väljer färg, både du och dina grannars hus tjänar på att harmoniera med varann!) Så jag binder ihop detta huset med de övrigas klassiska färgsättning, för den som föredrar en gammalcharmig arkitektur. Men jag bibehåller en lite modern touch så jag gör rött och vitt tvärtom: jag har vit fasad och använder det röda i fönsterbågar och på dörrblad. Foder får bli grå, och jag har tagit bort den stora fasadsiffran och låter istället husnumret vara diskretare, någon annanstans (ex längre ut på husgaveln eller på farstustolpen, gärna i mässing). Nu är färgerna

FASAD Alcro 101 Äggskal
FODER Alcro 155 Duva
FÖNSTER O DÖRR Alcro Allmoge Faluröd

Ser ni vilken skillnad det blev på samma hus! Vipps blev det antingen äldre charm eller modernt! Jag har färgsatt kundens hus i Photoshop, men du kan laborera runt på Alcro för egen del, klicka här.




Bild 1 Alcro, 2 från kund, 3 4 photoshoppat av studio karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar