måndag 16 april 2012

LILLA RUMMET



Det började med husletande på nätet och slutade drömmande inne på Kvänum, igen. Med kommoder med utanpåliggande stommar och golvlister så att de ser platsbyggda ut och marmor och vackra interiörer och och....




Det började med denna bild inne i ett vad som bara kan ses som husdelirium för min del. I en jugendvilla på sisådär 850 kvm ett stenkast härifrån huserade denna lilla söta gäst wc. Eller hall wc, eller "lilla rummet" kanske (kärt barn...). Det är inte så ofta "lilla rummet" syns i bloggen. Ofta för att det inte är så spännande att lägga upp en bild som visar rätt på wc-stolen, och ofta för att det inte tas fina bilder där inne. Men idag snubblar jag alltså in i denna söta gäst-wc och kan inte låta bli att lägga in den. Golvet i marockanskt betongkakel var ju exceptionellt snyggt! Du hittar liknande på marrakech design, hittade bla denna variant. Och tvättkommoden med utanpåliggande stommar också väldigt snygg. Det enda jag hade valt annorlunda är stenen. Jag hade valt en carrara marmor, som på Kvänum bilden överst.



Så här. Inte för att jag älskar den marmorn så mycket att jag ord-rapar namnet av gammal vana, utan för att den vita botten och de grå-till-svarta ådringarna hade varit så snyggt där inne till de andra ytskikten. Men får jag bara tillägga att sån här miljö med "alles" som spont, mönstergolv, gammaldags stommar, svartvit wc-stol får gärna stå i ett äldre hus, jag skall alltså inte bygga denna hemma i radhuset. Här hemma får jag i så fall blanda upp det med lite modern touch, som Kvänum lyckats med perfekt på bilderna. Men i jugendvillan som wc:n bor i blir det däremot såååååååå, sååååå snyggt.




Bild 1 Kvänum, 2 Residence mäklare, 3 Kvänum



5 kommentarer:

  1. Vilka härliga badrum. Har du något förslag på vilken golv platta vi ska välja för att bibehålla den "modernare" stilen?

    Vi har ett hus med modern och ljus stil. Badrumsrenoveringen är igång och vi vill gärna få in Carrera marmor som bänkskiva på kommoden (svart eller vit) med 2x underlimmade hoar. På väggarna har vi valt laserskurna blanka vita 30x60 som ligger. Golvet får gärna vara ljust men inte vitt då det blir så lätt smutsigt.
    Eller är det helt uteslutet med Carrera om man vill hålla sig till en modernare stil?

    Tack på förhand/
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Men nu sätter du griller i huvudet igen..!! Det där svart/vita maroccanska golvet var ju helt fantastiskt. Verkligen helt fantastiskt. Kan lätt se det i vårt badrum (med idag gamla gula kakelplattor, urk.) De är så snygga så det kanske skulle räcka att bara byta ut just golvet..Jag drömmer vidare. Tack vännen!

    SvaraRadera
  3. Japp, de hade nog varit grymma i ert badrum! kram kram

    SvaraRadera
  4. Ved du hvor de har købt de kakler? Must have!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr! Men det ser ut att vara ett vanligt blankt 30 x 60 cm kakel utan fasad kant... Mvh Karin

      Radera