tisdag 17 april 2012

LÄSARFRÅGA DESIGNSTOLAR - IGEN



En av de populäraste frågorna här hos mig är vilka stolar jag tipsar om till ert bord, eller vice versa. Och det gillar ju jag. Som att shoppa utan att betala när man får sätta ihop designgoningar tillsammans åt er :) Fick tidigare en fråga gällande bordet Vardags av Carl Malmsten, i såpad björk. Vilka stolar blir bra?




Här är bordet... Om du tittar på bordets design så ser du att du har ett par matchnings-möjligheter; dels kan du kan leta efter stolar som har rundade detaljer som matchar bordets ovala skiva, eller så tar du stolar med fyrkantiga benprofiler som bordets ben har. En detalj bör gifta ihop bord och stol. Stolarnas färg skulle jag bryta av med, tuffare i svart, eller enkelt-och-elegant-passar-allt-i-vitt. (Stolarna Vardags som bordet fotats med här gör att det ser lite för snällt och mesigt ut, tycker jag.)




Vill du gå åt det modernare hållet, och uppdatera det klassiska bordet lite oväntat, så väljer du en modern tolkning av pinnstol som exempelvis Miss Holly från Stolab. I svart eller vitt. Stolens ryggrundning blir bra mot bordets ovala form.




En annan modern tolkning av bordet är Hays About a Chair. Träunderrede i kantig profil som bordet. Och träfärg som bordet, bryt av med vitt skal.






Vill ni hålla den mer klassiska stilen, ta en mer klassisk pinnstol. En vacker och nätt liten sak är ju Lilla Åland - också av Carl Malmsten. I svart är den riktigt snygg och blir lite mer grafisk mot det snällare björkbordet, i vitt snäll och elegant. På gavlarna kan du ha Lilla Åland karmstol, och utmed sidorna denna utan karmar. Lycka till!


PS Skåpet i mahogany ni har får helt enkelt leva med björken i bordet. Stolar i svart eller vitt bryter av i färg och stör inte skåpet alls :)


Bild 1 2 3 Stolab, 4 Hay, 5 6 Stolab






2 kommentarer:

  1. Hur skulle du tänka med färgen på stolarna med samma bord fast i ganska mörk ek?

    /Sara

    SvaraRadera
  2. Hej, som ovan. En stol som går ihop i form och kan vara vit, eller vit med ekben. Eller en stol som går ihop i ekfärgen, men avviker i form. Men det blir lite tungt med ekbord och ekstolar, tycker jag. Jag skulle nog hitta en variant där jag lyfte in lite vitt eller svart i ekvationen, typ som About a chair här ovan gör, men med valfri stolsmodell. Lycka till.
    Karin

    SvaraRadera