måndag 18 februari 2013

BENI OURAIN - DE VITA KELIMERNA FRÅN MAROCCO





Hej måndag! Jag får ofta många frågor om mattor, jag gillar ju såna :) Gärna äkta saker som är gediget hantverk och har ett usrprung. Många frågor har handlat om kelimtypen ovan, och här kommer lite info: sorten heter Beni ourain/ ouarain. De kommer från Marocco och knyts helt i ull. Med sin vita botten och grafiska svarta dekor så har dessa mattor länge använts i interiörer av de stora klassikerna, superstararkitekterna Le Corbusier, Frank Lloyd Wright och Arne Jacobsen använde dem i sina interiörer redan på 30-talet, modernismens vagga. Så dessa exotiska godingar har en tät sammanvävd historia med vår egen modernism och formspråk. De är med sina grafiska mönster ganska lätta att gilla tycker jag. Du hittar Beni ourain bland annat på Artilleriet/ här.





I detta hem som ligger ute på hemnet (och tillhör Filippa K) låg en sådan här fin Beni Ourain, en stor fin sak i vardagsrummet. Hela hemmer ser du här.





Ett svenskt företag har hela denna högen Beni Ourain.



En av alla trevliga läsare som hört av sig skickade denna bild (kommer härifrån). Hoppas ni blev lite klokare, fick ett mattnamn att googla på om ni ger er ut på nätauktioner, och några köpställen att vända er till. Ses och hörs vänner!



Bild 1-2 Artilleriet, 3 Skeppsholmen, 4 pinterest/här, 5 Blue Lena, 6 Hemma hos oss

4 kommentarer:

  1. Tack för tips, Karin! Och grattis till nya, fina huset:).

    SvaraRadera
  2. Tack själv :) Hoppas du hittar en matta, om än måste man visst spara en stund ;)

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för en otroligt bra blogg!! hittade hit en dag när jag sökte på gardintips. :) Vi har nyligen flyttat fr innerstan till ett stort hus och det är verkligen svårt att hitta möbler och bra mattor för att få rätt känsla då huset är så annorlunda från sekelskifteslgh. Förstår exakt vad du menr i dina inlägg om ert nya hus. Jag har letat matta flera månader, beställt fr carpetvista och skickat tillbaka, får dras med kalla golv för 2åringen. Blev helt kär i mattan som jag hittade via länken i ditt inlägg, har aldrig sett nåt liknande, har du sett någon sådan typ av matta, i någon butik i sthlm? denna matta: http://www.artilleriet.se/shop/kuddar-mattor-textil/#kilim-195x294

    SvaraRadera
  4. Det var när jag googlade runt på matta till vardagsrummet som jag kom över din blogg. Dessa mattor är helt fantastiskt fina, och snart kommer en sådan att pryda mitt vardagsrumsgolv...kunde inte motstå...:)! Jag tänker mig att det klassiska diamantmönstret som man ser i dessa mattor kan göra sig bra till Harry Bertoias Diamond Chair. Jag har en sådan som liksom står och väntar på att få bli placerad med något passande :). Vad skulle du säga att man skulle välja för soffa och soffbord till?! Skall man hålla sig till de raka linjerna eller ska man bryta av med en Howard à la nättare modell som finns på Artilleriet (modell Oscar)? Samma sak med bordet...ska man välja ett rektangulärt bort med stålunderrede eller ett ovalt bord i ex. trä? Tack för en toppenblogg! / Helene

    SvaraRadera