onsdag 6 februari 2013

STOCKHOLM FURNITURE FAIR 2013 TRENDSPANING - KOPPAR MÄSSING VITMETALL




Som jag lovade här kommer första trendspaningen på Stockholm Furniture Fair: tre nyanser metall, som jag nämnde tidigare. Koppar, mässing och vitmetall. I kombination. Visst, koppar har haft en fas häromåret, mässing har haft en fas likaså, men jag tror att det är här igen/fortfarande/mer nu. Och då gärna i kombination i de tre nyanserna. "Trend-uppfinnare" som Tom Dixon har lett mässing och kopparskolan i snart tio år, och han tar i från tårna med produkter i alla tre metallnyanserna displayat tillsammans. Så bilden ovan summerar min mässupplevelses första intryck.




Till och med minimalistiska badrumsarmatur tillverkaren Vola har kranar i matt och blank mässing, samt matt och blank koppar. Och standard krom.




Tom Dixon hjärta koppar är ju ingen nyhet...




Mer Tom Dixon i Magis monter. Guld, trä och svart.




En annan som prickar in varenda trend rätt är HAYs monter. Mycket grått (trendspaning!) samt förstås detaljer i koppar....




...och mässing.




Mer Vola.





Och så denna lilla pigga sak, Lindvall lampan med kopparskärm med textilsladd från Wästberg.




...Som även dök upp i Stolabs monter med guldskärm och svartvit textilsladd.





Glas med guldbottnar hos HAY.




Och så mer Tom Dixon. Många andra lamptillverkare följde hans exempel, men det känns som om han är originalet här så jag visar honom. Jag ska fundera på fler trender jag såg, och återkommer med det. Trevlig kväll på er!




Bild studio karin


2 kommentarer:

  1. riktigt bra bilder och riktigt snygga saker! jag gillar framförallt den där faatöljen i brunt läder paa den ena bilden...:)
    erik

    SvaraRadera