torsdag 21 mars 2013

HUR PLACERAR JAG EN STOR TV SNYGGT I VARDAGSRUMMET




Hej torsdag! Igår var jag hemma hos en kund i ett ganska nyköpt hus i sen funkisstil. Och modernt inrett. Jag var där för att gå igenom ett kök och en hall som skulle lösas, men som så ofta ordbabblar jag i förbifarten tips och diskuterar helt andra detaljer vi passerar till höger och vänster i hemmet. Denna trevliga kund med god smak, hade ett (ganska schysst) problem som ofta lämnas olöst. En gigantisk stor tv som står och tronar på ett sideboard, och tar upp en hel fokuspunkt/vägg även när den är avstängd. Kunden själv var inte helt nöjd, tyckte tv:n var tråkig och ivägen. Så jag kom att tänka på denna våning som jag visat tidigare här. Så här skulle man kunna göra med en stor tv för att få den att smälta in mer i vardagsrumsmiljön. Tänk er att tv:n är den stora tavlan helt till vänster i bilden. Låt tv:n monteras på väggen likadant, och så har ni sideboardet fritt att dekorera lite snyggt under. I ovankant kan man ha några bokhyllerader lika långa som sideboardet där på golvet. Man måste inte ha en bokhyllerad till sidan om tv:n, det räcker (om det är trångt) med att bara ha sideboard och två hyllrader över tv:n. Är ni med?......


......Så här. Utformningen på de övre två hyllraderna är inspirerade från en närliggande bokhylla hos just denna kund, så binder man ihop det lite. Och under tv:n, som nu sitter på väggen, ställer man ett lågt sideboard (ja det fanns ju ett där redan dessutom). Detta kan dekoreras snyggt med fronter, toppskiva i sten, och snygga knoppar. Lite schyssta böcker liggande på den toppskivan, några böcker och prydnadsföremål upp på hyllraderna - och voila - en snygg vägg att titta på även när tv:n är släckt :)







3 kommentarer:

  1. Så otroligt snyggt! Uppskattar verkligen din blogg. Du levererar konkreta, stilsäkra tips som få andra. :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig lösning! Det blir så mycket snyggare att få tv:n att smälta in i resten av inredningen.

    SvaraRadera
  3. Helt klart en smaksak för kunden. Jag har numera mina TV-väggar mörka och fria från allt utom möbler. Jag använder Clic med tygdörrar för att kunna gömma undan högtalare, förstärkare, med mera. Jag tycker det är mycket mindre ansträngande för ögonen (färre kontraster som stör) om TV:n "smälter" in i väggen. Det är ju också ett sätt att göra den mindre framträdande, precis som att placera den runt andra rektangulära objekt, men det beror som sagt på användarens behov vilket man väljer.

    SvaraRadera