måndag 13 februari 2012

GRÅTT KÖK - LÄSARFRÅGA

 Bild Per Jansson

Hej nya vecka! Jag är så glad, det är så fint väder och altanen på baksidan gassar i sol. Ska man kanske ta kaffet ute idag? Nya krafter och nya tag, och just idag har jag hunnit titta på en läsarfråga. En om grått kök. En läsare som frågar om man kan ha grå luckor i köket, eller ser det tokigt ut? Och visst kan man det och visst blir det snyggt! Med vita väggar blir det inte murrigt på något sätt. Nu visar jag ett modernare kök idag än det du troligen har, mest för att visa den fina grå nyansen. Och man ser hur fint grått är mot klassiskt vitt, och t o m det blåvita porslinet blir snyggt :) Du skriver att du skall måla luckorna 1500-N och det är rätt ljust, nästan vitt fortfarande. Eller i alla fall väldigt väldigt ljust grått. Jag har målat hundens korg i just den kulören, nämligen, och den ser mest vit ut på golvet. Luckorna ovan ligger nog närmare 2500-N, så däremellan hittar du 2000-N som kanske bryter av lite mer som du önskar. Prova att måla en lucka, jag skulle målat en lucka 1500-N och en i 2000-N för jämförelse, och låt torka (färgen ser ju annorlunda ut som torr) och låt sitta någon dag. Vägg i 0500-N blir kanonsnyggt mot detta. Lycka till!






5 kommentarer:

  1. Grått är så fint. Vi har grått på väggarna i köket och vardagsrummet. Först var jag tveksam och ville måla över dem med vitt men det är snyggt mot tex vita luckor.
    Kram
    Vilma

    SvaraRadera
  2. Det där var ju ursnyggt! Skall nog fundera på ljusgrått som ett alternativ till vitt. Väljer man sedan vitvaror i rostfritt så kan det ju bli riktigt snyggt! Mvh Linda

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag tänkte måla mina köksluckor i grått, men får genom hyresvärden endast välja mellan S1500-N eller S3500-N, den första är ju den ljusa som kanske blir för ljus och den andra kanske för mörk? Hur ska man tänka kring detta Karin? Vad blir snyggast?
    / Isabelle

    SvaraRadera
  4. Hej Isabelle! 1500-N är snyggt ljusgrå, ganska närliggande vit. Men det syns att de är grå nästan endast om du har vita väggar intill. Men en väldigt snygg färg, om än svagt grå.

    3500-N är mörkare grå, som också är väldigt snygg, jag har nyss lackerat om mitt kök (delvis) i 3000-N och det resultatet ser du i detta inlägg:

    http://studiokarin.blogspot.se/2012/11/mina-omlackerade-koksluckor.html

    Så du har två snygga färger/nyanser att välja på , du får helt enkelt tänka om du vill ha ett nästan vitt kök, eller om du vill bryta av ordentligt och få ett ganska (melllanmörkt) kök. Om du har bra ljusinfall, ljusa väggar och ljust golv så kör kanske på den mörkare. Och tvärtom har du dåligt ljusinfall, litet fönster, eller trångt, smalt kök - välj kanske den ljusare nyansen!

    Lycka till!

    Karin

    SvaraRadera
  5. Hej, vet du var själva köket kommer ifrån? Jag tyckte om modellen.

    SvaraRadera