måndag 7 mars 2011

UTEMILJÖER - VARDAGSRUM UTE



Helgens solsken inspirerade tankarna att det är dags att planera inför utesäsongen - altandesignen, utemöblerna, vardagsrummet ute! Och ni som såg Solsidan såg ju hur damerna i "mammagruppen" satt på bryggan och njöt i loungestolar. Måste bara säga som parentes att det var sjukt roligt att alla hade på sig likadana kläder :))) Får mig nästan att vilja nysta upp mina Odd Molly-koftor och skänka mina fem år gamla Hunter-stövlar till välgörenhet!!! ;) Hur som helst, ett välplanerat altandäck blir ju som ett extra vardagsrum att njuta av under sommarmånaderna. Jag är inte överförtjust i de kantiga konstrotting-möblerna som det gått inflation i de senaste åren. De blev liksom för många, för snabbt. Skall jag ha en stor tung sak på altanen (för det ska jag ha) så blir det en platsbyggd soffa i träspont. Men hade jag dessutom plats för lösa möbler eller möbelgrupp ute så skulle gärna hellre ha en utegrupp på högställda ben, lite nättare i uttrycket.  Hittade lite inspirationsbilder på nätet att njuta av. Ovan en stil i gjutjärn och dressad som en "innesoffa".



Fler inspirationsbilder i samma stil.






Om man vill hitta den här stilen enkelt i Sverige, så såg jag dessa soffor på IKEA förra våren. riktigt snygga, klämde på dem varje gång jag var där :) Får se om de dyker upp i vår igen. Sommarutbudet skall ju ut nu i veckan på varuhuset för er som vill vara säkra på att få det ni vill ha...




 

.....................och glöm inte piffet! Det är ju piffet som gör hela känslan i slutändan. Lägger in lite inspirationsbilder på vad som behövs för att göra utevardagsrummet komplett: Snygga lanternor och lyktor, massa kuddar och kanske någon rolig detalj som en trådbelysning med figurer? Längtar till våren :)

2 kommentarer:

  1. Vilken fin inspiration, precis vad jag behöver nu :) Idag håller snickarna på med trappan, spännande. Jag gillade bilden där ena soffgruppen står direkt på gräset (de andra grupperna står på trägolvet), det ser sådär livfullt och lagom busigt ut :)
    Ha en fin dag!
    Linda

    SvaraRadera
  2. du vet inte om den soffan på första bilden går att köpa, letar efter något sådant i gjutjärn.?

    SvaraRadera