torsdag 28 juni 2012

GLÄDJE SOM SOMMARUTFLYKTSMÅL




Jag känner att huvudet skruvas lite loss från inredning just nu så idag kommer ett litet sommartips bara, ett utflyktsmål som ni inte får missa om ni har tid över och är i Stockholmsområdet. Jag och barnen har varit på sommarutflykt. Ätit pannkakor och glass och tittat på vackra hus - det ena finare och mer inspirerande än det andra - på utställning på rad utefter en bygata i kullersten eller en vidunderligt söt å. Trosa skärgårdsstad, det är så vackert så att klockorna stannar. Och det har de gjort. Stannat alltså. Klockorna. Det "gammeldagsa" manéret man utsmyckar för kung och fosterland på vindskivor, fönsterbrädor, balkonger, staket, pelare, ja överallt är så fantastiskt vackert och fint och annorlunda och lustigt för själen att titta på. Man ser verkligen hur någon varit så kär i sitt fina lilla hus att han eller hon pysslade och pysslade och pysslade och lade till en bräda till och en till och sågade den så noga så noga och detaljerat och blommigt och lite kurvigt och mysigt och bra och fint och målade det sen så nogsamt så nogsamt och sågade kanske lite till. Så fint till den milda grad att till och med min sexåring har lärt sig ett nytt ord idag; snickarglädje.



Bild 1 sjökort, 2 här, 3 här, 4 här

3 kommentarer:

  1. Hej Karin!
    Googlade på vad man kan göra med ekparkett och hittade din blogg. Så glad över att hittat hit:-)
    Såg att du hade vittlaserat och även vitmålat ekparkett hos er och undrar hur de gått? golvsliparen jag varit i kontakt med påstår att vitbehandling av ekparkett blir gul eller grön då ek innehåller garvsyra. Så fråga: har era golv blivit gula eller gröna? Och hittade bilder på barnens vitmålade golv men inte på era vitlaserade har du bilder på dessa golv någonstans på bloggen?
    Tusen tack!! Bästa hälsningar från Sabina

    SvaraRadera
  2. Hej Sabina, jag gör ett inlägg som svar :) Och jag har det vitlaserade golvet i vardagsrummet, det syns på alla bilder från vardagsrummet (se under kategori: studio karin och därunder mitt hem vardagsrum) Som du ser är vardagsrumsgolvet ganska gulvitt, så han hade nog rätt i det. Prova att vitvaxa, det har hållit bättre hos kompisar. Angående vitmålat, se inlägget jag gjorde

    http://studiokarin.blogspot.se/2012/06/mala-ekparketten-vit.html

    Lycka till!

    // Karin

    SvaraRadera
  3. Å tack snälla Karin!
    Ja vitvax får det nog bli på övervåningen :-) (nedervåningen kommer att vara svartbetsad). Det är så spännande att sätta klorna i varat nya hus och få det till vårt:-)
    Ytterligare stort tack// Sabina

    SvaraRadera