lördag 2 juni 2012

SNYGG ARKITEKTRITAD VÅNING I VINTAGE-MÖTER-MODERNT




Lördagen bjuder inte på så härligt sommarväder, så det har inte blivit så mycket mer än långfrukost och alla bostadstidningar. Hittade en liten arkitektritad pärla, stylad i skön känsla där den moderna ritade arkitekturen snyggt möter sekelskifteshistorien i huset. Interiören och möblerna har också en dialog där modernt möter vintage. Som ovan, modern konst, vit rak soffa och litet nätt soffbord möter äldre vintage i form av äkta matta, vintagelampa och några PK stolar som kikar in i bilden i högerkanten. Älskar det!




Röda mattor kan vara svåra, de kan göra ekparketten (om de ligger på en) väldigt orange-gul. Jag jobbar gärna med ljusa (vitpigmenterade) golv om det skall på en röd matta. Men det beror på mattans nyans förstås. Och mönster. Det finns fantastiskt fina mattor som bara lyfter allt i hemmet också. Ja, mattor är lite svåra, man ser oftast först när de kommer på plats om det blev bra eller dåligt :/ Men blir det bra så blir det så himla bra :) Och här har man laserat golvet svart, och den stora väl tilltagna mattan passar jättebra mot det. Här behåller den interiörens coola attityd och är helrätt tycker jag.




På ena väggen har man en bokhylla från vägg till vägg. (Men man har hoppat över att bygga in den mot tak, en liten liten detalj som man inte får slarva med om man har så fint arkitektritade och platsbyggda skåp precis intill... ) Men ser ni den låga hurtsen nedtill; jag gillar jättemycket mellanrummet som skapas av hyllorna och den hurtsen. Och där har man hängt en kvadratisk tavla, så snyggt och balanserat.



De arkitektritade skåpen är en smart mellanvägg som skymmer hallen.



...En hall som har fått störtskönt harlekinrutigt golv. Det passar ju jättebra mot kelimer och äkta mattor, då det är ett grafiskt mönster man ofta ser i de mattornas vävningar. Och det är snyggt att dämpa till svart-vitt här när man har så mycket färg i vardagsrummet.




En personlig matgrupp, som består av en pianopall med Elefant tyg, tillsammans med Wegners Y-stolar och ett barockbord. Och över allt tronar en Caravaggiolampa i röd sladd. Visst har de sinne för detaljer, balans och koncept dessa inneboende? Och gardiner på arkitekters favoritvis; från tak.




Sovrummet har en bröstpanel i grått, och då behövs ingen sänggavel om man inte vill. Sängen känns "avslutad" och klädd ändå. Två Jieldé lampor (ytterligare ett par favoriter!) som sänglampor - jisses vad snyggt och lyxigt - på barockbord med stenskiva. En kelimväv som pläd.


Och nä vet du vad vilket snyggt arbetsbord! En carraraskiva rätt upp och ned på en vit hurts. Nä, här någonstans börjar jag bli riktigt avis...




Ett separat tv-rum har fått vit soffa med ett lapptäcke av utlagda kelimer. Dessa kan man finna i olika prisklasser på nätauktioner, och är därför ett väldigt bra budgetalternativ istället för att köpa en stor matta.


Naturligtvis carrara i badrummet :) Och favorittvålen. Och en stor infälld spegel istället för kakel på väggen. Ett supersmart drag för att göra så att badrummet känns dubbelt så stort i ett kick. Jag har så hemma, och det är förvånansvärt effektivt. Jag hade kunnat gå på visningen bara för att kika på allt, så fint tyckte jag det var! Många favoriter. Nu önskar jag er en fin lördag, även om det regnar, det är ju juni och det är sommarljust!



Bild Skandiamäklarna


5 kommentarer:

  1. Så roligt Karin! Martin och jag ska gå på visningen imorgon :-) /Lottis

    SvaraRadera
  2. Haha, näää vad kul :) Letar ni nytt, vilken pärla va?

    SvaraRadera
  3. Guuuud så läckert, precis sådär skulle jag kunna tänka mig att ha det!!! Tack för fin inspiration.

    SvaraRadera
  4. Och tänk att det är min jobbarkompis som bor där! Sjukt snyggt!:-)

    SvaraRadera
  5. NÄÄHÄÄÄÄÄ Gabbie :) Nu blev jag så nyfiken! Och en annan kompis i dagens sovrums moodboard, jag säger sen :) kram

    SvaraRadera