torsdag 7 juni 2012

ETT POJKRUM



Jag hade lite ledigt igår, som vi alla, men idag fortsätter jag med några uppdrag. Jag har precis jobbat färdigt med ett fantastiskt roligt uppdrag, en barnfamilj som skall inreda ett stort och fint hem i Stockholm. Jag hade bland annat äran att göra ett förslag till barnrummen. Mamman - som själv har mycket god smak - gillade mycket av det hon sett här på bloggen så jag valde en del favoriter till lille sonen. (Bilen har jag ju visat förr, jisses vad fin va? Den skall min son få på ettårsdagen :) ) Vitt och grått som bas var önskemålen, men eftersom rummet inte ligger på den soliga sidan av huset så blir dagsljuset lite skuggigt härinne. Så därför lät jag rummet få vara vitt på väggarna, och så kan man jobba med det grå i detaljer som på möbler och snickerier istället. Till exempel en stor lekhurts i grått. Pojkrum kanske inte skall ha frilliga gardiner, så en rak rullgardin i linne blev det, och så kan man dekorera med vimplar som i bilden ovan. Och naturligtvis en mjuk ullmatta att rumla runt på. Denna fina ljusblå sak med röda detaljer är en äkta matta som jag hittade på lauritz, som inspiration.



Ett barnrum som är långsmalt skall satsa på en långvägg med plats för leksakerna, tänk på att ha mycket öppen förvaring och blanda med stängd. Öppen för att ser barnet leksakerna så är det ju lättare att hitta vad man vill leka med. De stängda delarna kan vara lådor och korgar för lego, utklädningslådan, etc etc. Man kan låta bygga en lekhurts i mdf och måla den, och lägga en toppskiva ovanpå. Eller så gör man det lätt för sig och köper en IKEA Expedit och lägger på sidan - och lägger en toppskiva ovanpå. (Man kan ju måla utsidan och framkanterna på Expedit.) Ett lekbord eller ritbord i rätt höjd är viktigt, man kan bygga med lego där, dega, rita, duka upp dock-kalas, ja, ett barnrum behöver ett lekbord i barnets höjd. Har du inte plats för en bord-och-stol-möbelgrupp separat på mattan, så bygg en smalare bordsskiva med ben och ställ den mot väggen, 40 cm djup räcker. Men gör den så bred att två stolar kan sitta bredvid varann så kan kompisar leka med, exempelvis 90 cm. Ställ garderoberna så att de tar upp minst yta utifrån entréperspektivet. Man vill hellre se en trevlig säng som entréperspektiv i sovrum. Bredvid garderoberna kan man ha krokar på väggen där barnet kan ha brandmansdräkten, hjälmen, väskan, fe-vingarna eller vad det nu kan vara. Jag hoppas att denne lille prins blir supernöjd!


Bildkollage studio karin
Ritningar studio karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar