onsdag 2 maj 2012

FÄRGAD LASYR FÖR ALTANEN





Jaa, nu är det maj och jag fick visst vårturbo i långhelgen som var. Har ställt fram möblerna på altanen, hunnit med att sitta i upp-kuddade soffan och stolarna, grillat, rensat alla rabatter, planterat alla krukor..... jag som trodde att jag bara brukade hålla på så här när jag var gravid (läs kontinuerligt de sista sex åren) men det verkar som om jag inredningsdampar på altanen även som ogravid när försommarkänningarna drar igång. Jag är lika nöjd i år som förra året över att altanen som var svart och tråkig har laserats om i ljust grått. Det har hållit i ett år till alltså :) Tänk så hållbart att inte slänga ut tjänligt altanvirke bara för att det var svart och tråkigt, utan att ge det några år till med skötsel och ny snygg färg. Och den pigmenterade lasyren har hållit så mycket bättre än jag trodde. Behöver inte stålborsta och dra på ett nytt lager än jippie. Har inte hunnit fota altanen något, eftersom jag mestadels gått runt med jordiga fingrar. Så jag lägger in en annan bild på ett liknande grått altangolv. Märke och färgnummer och hur det ser ut hos mig ser du här.






Bild Alcro

3 kommentarer:

  1. jag har suktat efter "din" altanfärg sen jag såg den - så snyggt! Och i helgen är det dags!!
    Såg på Jotun att de skrev att en strykning räcker - men du tog två. Var det pga att golvet var så mörkt? Gick det åt mycket lasyr?
    Vårt golv är sen -96!!
    Längtar!
    En trevlig vår/försommmar
    /B

    SvaraRadera
  2. Hej, ja, vårt altangolv var grönsvart, så vi skrubbade det först med såpa och lite algtvätt. Har du högtryckstvätt går det på ett par minuter, men jag fick skrubba för hand. Du har också äldre plankor så tänk på att rengöra dem. Då fäster lasyren bättre. Den lasyr jag har är lite gul i färgen, i burken, så jag blev så förskräckt att jag målade ett väldigt tunt lager först - därför behövdes två lager! Mitt resultat blev väldigt bra, men hos en kompis som inte hade lika svarta plankor som jag blev det gula kvar, så hon valde en silvrigare variant grålasyr, samma märke, lite gråare. Men jag fick bra resultat, och kanske hade det räckt med ett lager tjock lasyr, men jag jobbade in lasyren hårt i två tunna lager alltså :) Lycka till!!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Tack för svar! Handlade lasyren idag - blev lite förvånad över att den såg så ljus ut på affärens prov, velade ett tag mellan den och en gråare, men körde på "din" ändå. Eftersom vårt golv är gammalt och så pass mörkt. Nu är det uppehållsväder i morgon säger jag bara! - kan inte vänta....: )

    SvaraRadera