måndag 28 maj 2012

TRÄDGÅRDSMÖBLER TILL RÖTT HUS MED VITA KNUTAR




Hej! Hoppas ni haft en trevlig helg och haft mycket tid ute i trädgården? Jag fick en läsarfråga om vad som passar bäst i trädgården till ett rött hus med vita knutar. Ja, man kan ju ha det mesta till röda hus, men skulle jag välja utifrån mitt tycke och smak skulle jag resonera så här: Jag tycker ju mest om när utemöblerna har ett samband med huset, att man kan återleda färgen till husets fasad. I alla fall om man gillar harmoni. Det finns ju många färger där att välja på; själva fasaden, fönsterfoder, fönsterbågar, dörrbladet, husets grund, taket... Man kan även titta på materialval intill huset så som stensättning. Läsarfrågan gällde just rött hus med vita knutar, och läsaren ifråga tyckte allt bara blev rörigt. En röd fasad tar för sig väldigt mycket, så håll det enkelt kring ett rött hus! Ha färre färgval. Tävla inte med massa andra färger på utemöbler och dynor om du vill ha det harmoniskt. Alla blommor bidrar med färger ändå! Så en given färg blir ju vitt, som foder och knutar. Ovan en klassisk vit möbelgrupp i vitt, som man ser blir det väldigt fint och lugnt mot de vita fodren i bakgrunden.





Oavsett stil ser man att utemöblerna blir fina intill huset när de är vita som detaljer i fasaden. ( KWA är en leverantör som har i stort sett alla stilar du kan önska till din trädgård.) Naturligtvis vill du ha dynor?



Jag skulle personligen välja en diskret favorit - grått. Grått kan du hitta i grusgångar runt huset, stensättningar eller kanske på husgrunden? Grått kommer i vart fall inte att tävla om uppmärksamheten med den röda fasaden och eventuella blommor. Grå dynor är ett säkert kort. Tycker du att det är för tråkigt så blanda istället texturer, en virkad kudde (Lene Bjerre), en mörkare, en ljusare, och så sittdyna i quiltad grått (alla Linum). Vill du smyga in en färg så jobba med den grå basen och smyg in en enkel rand som i kudden med tunna blå ränder ovan.



Grått kan man ju som parentes även ha på fasaden på ett klassiskt rött hus. Här har jag färgsatt ett hus i Alcros färgsättningsprogram, och jag har låtit huset ha röd fasad, vita fönsterbågar och vit dörr, men jag har lagt till grått i fönsterfoder ("ramen utanför fönstret") och på takfoten, samt pelarna vid entrén.





Vill du ha starkare färg än grått finns det en klassisk variant till jag skulle kunna tänka mig till röda hus. Blått passar bra mot det röda huset. Speciellt om du bor vid havet kan det vara fint med blått! Blå dynor på vit en soffa (KWA), och blanda gärna närliggande nyanser (kuddar från Linum).



Du kan även leka med att få in det blå i husets färgsättning om du vill gifta ihop möblerna och huset ännu mer, exempelvis kan du ha en blå entrédörr. Japp, någon av dessa två färgställningar hade jag hållit mig till om jag hade ett klassiskt rött hus med vita knutar. Vita möbler i båda fallen, och endera grå dynor för en diskretare färgsättning, och blå dynor för den som gillar mer färg. Lycka till!


PS Jag passade på att göra ett färgval till de flesta fasadfärger på Hus & Hem bloggen, på detta tema. Klicka här.


Bild 1 Sköna Hem, 2 o 3 KWA, 4 kollage studio karin, 5 Alcro/studio karin, 6 Per Jansson, 7 kollage studi karin, 8 Per Jansson

3 kommentarer:

  1. Superfina idéer Karin, tack för inspirationen! Vi bor själva i ett falurött hus med röda knutar och röda vindskivor. Våra fönster- och dörrfoder är vita, men jag har haft planer på att måla spröjsen ockra och ytterdörren en fin grön nyans. Men din idé med grått runt är inte dum och skulle bli snyggt det med tillsammans med grön dörr! (som vi har även på ladan bredvid huset) Ett lättare jobb dessutom.. Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du fann inspiration!

    :)

    kram Karin

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för fantastisk inspiration!!Nu fick jag verkligen super tips och det lugnar mig och gör mig starkare i mina beslut. Tänk vad kvalitativ inspiration sätter igång..
    Tack Karin //Lena

    SvaraRadera