måndag 28 maj 2012

HUR SKÖTER MAN ETT MARMORGOLV



Jag har ett carrara golv i badrummet - inte det ovan, det har jag hittat på Pinterest. Men det slog mig idag när jag skulle städa att jag inte vet vilka produkter som bäst används för att sköta ett marmorgolv... Så nu har jag tagit reda på det: man ska använda såpa och inget annat! Ingen polish. Ingen vax. Inget abrakadabra. Jag gick till botten hos Sveriges Stenindustriförbund och fick lära mig att

Marmor och kalksten bildar tillsammans med såpan/tvålen ämnet kalktvål. Det ger rätt porfyllnad i stenen utan att täta stenens porer. Stenen får därmed ett mycket bra ytskydd. Rengöringsmedel med tillsatser som bildar ett tätt ytskikt på ytan täpper till stenens porer, förhindrar fuktvandring i stenen och kan ge skador i stenytan (tunna skikt av ytan lossnar). Sådana medel ska inte användas. 

För bästa skötsel av marmor och kalksten inomhus ska man alltså använda såpa. Man ska städa som vanligt med såpa en gång. Nästa gång man städar likadant. Några städomgångar. Sen är det dags för att  skura "ur" såpan och börja om. Denna gång använder man borstar och Allrent exempelvis. Sen nästa gång man städar är det dags för såpa igen. Så håller man på. Så man kan städa som vanligt, med vanliga intervaller, men man ska ha koll på vad man har i vattnet alltså! Och växla. Ett växelbrukschema ser ut så här:

- Ytan städas med vanliga såpa/tvål-städningar
- Efter ett par gånger sådana städningar gör man en uppskurning, med borstar och Allrent. (Inga andra tillsatser eller vax eller polish)
- De två gångerna efter uppskurning städa med förhöjd såpahalt i vattnet (2-5 gånger det normala)
- Därefter städar man med normal såpa/tvållösning igen (Blir det överskott av såpa ta bort med vatten så att det inte blir halt)
Hur ofta man gör en uppskurning beror på hur hårt ytan smutsas. De mest trafikerade delarna av golvet kan rengöras oftare.




Det var det. Så det blir såpa imorgon, nu när jag vet bättre.


Bilder Pinterest

8 kommentarer:

  1. Såpa it is alltså. Det är bra till så mycket

    SvaraRadera
  2. Ja såpa är bra till mycket, vilken produkt egentligen :)
    Såpa kommer även hamna på vårt altangolv i helgen förhoppningsvis.

    Trevlig helg!
    Linda

    Ps. idag kom markiserna äntligen upp. Tack igen för dina råd förra året.

    SvaraRadera
  3. Ja såpa har vi haft på landet med ute på terassen, det blir jättefint med tiden. Vad kul att markiserna kommit upp :) Och har bebisen kommit? :)

    SvaraRadera
  4. Jag har kört med "wet look" impregnering TRV100 och därefter speciellt vax TRV120 för stengolv. Det ger fantastiskt resultat. Detta ska enlig bruksanvisningen göras 1-2 ggr per år, däremellan vanlig rengöring med såpa. Men flaskorna har just tagit slut och jag inte hur jag får tag på dessa produkter längre. Någon som vet?
    /JonasN

    SvaraRadera
  5. Hej Karin,
    Vi har precis färdigställt ett badrum i lite klasisk look med vitt kakel på väggarna och golv i Carraramarmor. Till detta fick vi faktiskt en del inspiration från några bilder på din blogg.
    Golvet har vi nu städat med såpa ett par gånger vilket hittills fungerat bra. När det gäller det som du kallar att skura ur marmorn med Allrent: vilken typ av Allrent har du använt? Begreppet allrent ser jag applicerat på massvis med olika medel i butikerna och det föefaller inte vara alla av dessa som är särskilt lämpliga att använda på marmor.

    SvaraRadera
  6. Hej! Vad kul att ni hittade inspirationsbilder här! Låter som ett jättefint badrum. Och såpa, bra där :) Allrent... jag har nog inte tänkt på det, men visst är det så att absolut inte alla är lämpade för marmor. Men tanken, som jag förstått det, är att luckra upp själva såpan som lagrats i där. Så jag tror nästan vilken allrent som helst. Detta skall ju göras nästan med flera månaders mellanrum, och såpa hur ofta som helst, typ en gång i v om ni vill. Men den där skuragången, den är mer sällan. Jag kollar och ser om jag hittar vilken det är och får återkomma om det!
    Karin
    Karin

    SvaraRadera
  7. Hej Karin! Jag har läst mig helt fördärvad kring marmorgolv och hittade till slut till dig som verkar ha koll ;) Vi vill ha marmorgolv i glasentreveranda men vet inte om vi vågar pga att det är vår vardagsentre dvs slask och plask och småstenar :) Och ska vi välja polerad el slipad? Snälla hjälp oss! Tack

    SvaraRadera