onsdag 9 maj 2012

TRÖTT PÅ MEXITEGEL? MÅLA TEGLET



Jag får många förfrågningar från kunder som bor i tegelhus. De vill ha rådgivning kring interiören, men de suckar tungt att fasaden är inte vad de drömt om så vad kan man göra åt det med styling av markiser, uteplatser mm mm. Men så behöver det inte vara! Visst kan man ändra fasaden utan att det innebär att putsa om hela huset. Man kan måla teglet. Jag lyfter fram detta inlägg som jag visat tidigare, som visar vad man kan göra om man tröttnat på sitt gula, vita eller röda tegel. Jag är själv uppvuxen i en vit mexitegel villa. En modern kropp bestående av olika stora lådor bredvid varann. Det var helrätt då, och den är troligen helrätt idag med (min familj bor inte kvar där). Men jag skulle inte flytta in i en mexitegelvilla igen, dels för att jag redan spenderat 13 år i det redan och nu väntar nya upptäckter... Och dels för att vitt tegel blir lite smutsigt med tiden, lite svartprickigt. Men gult och rött tegel; du behöver egentligen inte tvätta det på typ 50 år. Tegel är alltså plånbokens vinnare när man tänker skötselkostnad och hållbarhet. Men tegel faller inte alla på läppen, det är lite tråkigt och har ofta smuts som lagt sig i porerna. Jag suckar lite när jag går på husvisning med gula femtiotalshus och tänker att jag ska göra nåt åt fasaden om jag köper huset... Hittade denna bild på Alcro, där man helt sonika målat teglet! Svart. Garanterat ett nytt modernt grepp. Skapar drama, om inte annat. Tänk er huset i gult tegel, och det ser lite mer intetsägande ut. I svart tegel med vita fönsterfoder - wow!


Bild Alcro

5 kommentarer:

  1. Men om man målar teglet, hur ser underhållet ut då? Men läckert blev det.

    SvaraRadera
  2. Snyggt!! Vi målade vårt tegelhus för ca fem år sedan och är jättenöjda. Inget underhåll än så länge och inga tecken på att det behövs heller...ett bra sätt att uppdatera utseendet på ett tegelhus.
    tina

    SvaraRadera
  3. Vildkatten, jag tror att det måste underhållas tätare än det nakna teglet, så klart... Men man gör det nog mest för att "slippa" den gamla vanliga tegelfasaden om man tröttnat på den. Men det håller säkerligen bra, vanliga målade trähus håller ju i minst tio år, uppåt tjugo år :)
    Torslanda, Tina, tack, ja jag tyckte också det var snyggt :)

    SvaraRadera
  4. Alcro säger att de inte känns vid denna bild som deras. Trist! Hade velat veta vilken typ av färg som är använd. De tror att detta är ett glaserat tegel från början. Det är tydligen inte lätt att "måla om" tegel.
    Cajsa, trädgårdsdesigner (Form & Funktion)

    SvaraRadera