tisdag 3 september 2013

DOVA VÄGGAR OCH BYE BYE VITMINIMALISMEN




Att vitminimalismen har döden dött i stylingsammanhang är ju ingen nyhet. Jag undrar när hemnet-annonserna (läs "alla vi vanliga döda") skall följa efter. Visst finns det hem som mår bäst i vitt. Som är som gjorda att ha kalla raka väggar i vitt. Ofta de modernare arkitekturstilarna gör sig bäst så. Men då skall man gärna lägga till rikligt med materialval (glas, trä, sten, mattor el dyl) för att få ett trevligt icke-sterilt hem. Men själv har jag lagt vitförbud på flera av hemmets alla rum som skall renoveras i takt med att vi tar oss an det nya (gamla) hemmet. Som tidigare vitknarkare har jag tänkt modigt ;) ljusgrått i många rum, och något rum skall bli ganska mörkt som kontrast. Jag har ju talat om den inre resan i hemmet tidigare, ett behov av wowupplevelse och inte samma samma i alla rum. Ingen dekoranorexia här inte. Jag skall ha kvar vitt i husets inre bästa upplevelse, vardagsrummet och burspråket kring matsalen. Men rumsresan på vägen dit skal ha lite mera gråa toner, ta mig igenom ett tätt närvarande bibliotek med böcker på två helväggar och sedan mynna i det ljusaste rummet som är vardagsrummet och dess stora burspråk. Jag skall ha som mörkast i sovrummet (allvarligt, jag kan inte sova gott i ett kritvitt rum!) Mörkare grå med 25-30% svärta kanske, eller till och med smutsad turkosgrått som i dessa fina bilder. Dessa finfina bilder har Bang & Olufsen som avsändare, hittad i annons här. Inspiration idag för inte-vitt-överallt och bye bye dekoranorexia alltså.





PS Är det inte lite lik atmosfär i dessa bilder som i mitt julspan här?


Bild via RUM id/annons B&O

6 kommentarer:

  1. Så underbart med färg och sååå spännande att följa din inredningsresa i nya huset. Känner mig ganska trött på vitt överallt så detta välkomnas varmt.
    Hälsar Lisa

    SvaraRadera
  2. En riktigt vacker och skön färg den där turkosgrå.

    SvaraRadera
  3. Hej Karin! Jag vill tacka dig för dina väl utvecklade svar på min förra köksfråga:) Förlåt lemurtid för min respons. Det har varit lite mycket på sistone.

    Det här med färg är superintressant. Vurmar för grått nu, men vill bara skicka med att vi lät tapetsera och måla vårt sovrum i mörkt blått för ett par år sedan. Listverket är vitt och nisch bakom säng. Var livrädd att det skulle bli mörkt som en grav. Men icke. Så skönt och harmoniskt. Som en kokong att vila i.

    Vet inte om du gillar, men om du vill kika på tapeten (Cole & Son/Frontier/Feather fan/Blå (eg. ska ses i butik, glansen går lite bort på bild)

    http://www.cole-and-son.com/collection_detail.asp?CollectionID=119

    Du har så mycket intressant här, tack för inspiration! Nu ska jag lägga en länk till dig i min blogg, ligger lite efter med det...

    Ha en fin dag!
    Camilla

    SvaraRadera
  4. TAck sjävl Camilla, tack för länk också :) Jag ska kika på tapeten, säkert jättefin! Ja, detta med sovrum är ju speciellt, man avläser inte att de är så mörka som om samma färg hade varit i exvis ett vardagsrum (där det nog HADE varit grotta ). Nä, ser fram emot ett mysigt murrigt sovrum :D

    K

    SvaraRadera
  5. Tack för en inspirerande blogg. Bra timing på detta inlägg då jag precis valt en mörk gråblå nyans av äggoljetempera till sovrummet. Målade vardagsrummet i pärlgrått, kan verkligen rekommendera äggoljetempera då färgerna blir väldigt vackra. Hade helst velat ha gröna väggar i sovrummet men den gröna som var snyggast blev för mörk. Våga vägra vitt =)

    SvaraRadera
  6. Hej snälla rara du!!! Din blogg är min räddare i nöden BIG TIME speciellt nu när hela min lägenhet är bortblåst. Till saken hör den att jag vill ha denna smutsiga turkosa färgen i HELA mitt vardagsrum. Men ingen verkar förstå vilken färg jag vill ha,vi verkar inte komma fram till den i måleri affärerna. Snälla hjälp mig,denna färgen hade varit perfekt med mina mörka trä möbler och min underbara turkosa fåtölj som jag har beställt.Diana

    SvaraRadera