lördag 21 september 2013

GRÅTT KÖK - DRÖMMER INSPO OCH STILINRIKTNING FÖR MITT KÖK



Godmorgon lördag! Ledigt, men med en förnimmelse om vad som bör göras i hemmet. Funderar lite smått innan dagens uppgifter tar tag i mig. Funderar vid frukosten och skissar i huvudet på hur vårt kök skall bli. Just nu står en tvättstuga där, direkt intill hallen och väsnas och dessutom lägger den tvättstugan beslag på den enda altandörren som finns på entréplanet. Så, där skall det bli kök. Och i mitt huvud ser köket ut så här; grå luckor, carrarabänk, vita väggar...





.....stänkskiva i carrara eller fasat vitt kakel som här. Eller här har man faktiskt kombinerat båda, med en stänklist i carrara och sedan fyllt på med kakel ovanför. Profileringen på dessa luckor illustrerar perfekt vad jag tänkt mig. Tillräckligt släta för att inte vara lantköksgulliga, tillräckligt profilerade för att inte vara modernt platta som mitt förra kök i radhuset (där det passade med ett modernt kök). Så mågonstans i mellanlandet klassiskt och modernt hoppas jag att landa.




Och så gärna mässing till! Jag har ju mässingsbeslag i mina fönster (fönstrens beslag - de små ringarna till handtag - syns bland annat i detta inlägg). Så jag funderar på att köra det all in och ha mässing i köket. Denna underbara bild har jag fått via en kund som hade den på sitt moodboard, ett kök jag nu jobbar med. Vet inte var den kommer ifrån men den är bara underbar.




Detta kök har också fantastiskt vacker grå kulör. Och fasat kakel. Här puffas looken i något äldre look, och det gör man med små grepp som att använda vitrinskåp, som dessutom har kröningslist ovanpå för att se riktigt klassiska ut. Samt att luckorna har utanpåliggande stommar, med luckorna rejält indragna. Samt klassiska beslag att öppna med. En äldre version, fantastiskt fin men inte riktigt så klassiskt hade just jag tänkt mig. Ja, får se hur det blir med det här köket och när. Önskar er en toppenlördag vänner!

1-2 här, 3 , 4 pinterest

10 kommentarer:

  1. Hej Karin, Följer din blogg varje dag! Tack för fin inspo. Måste fråga ang marmor - du är ju arkitekt och borde veta hur marmor fungerar i praktiken. Alla stenfirmor jag talat med säger att vit Carrara el marmor överhuvudtaget är väldigt känsligt! Tål inte fruktjuice (citrus etc), rödvin el syror överhuvudtaget. Hur kommer det sig att man har det i kök? Jag är sugen på en skiva till köksbordet men alla försäljare varnar mig!

    SvaraRadera
  2. Hej Karin, alla stenfirmor jag pratar med avråder mig från marmor i kök då det inte tål citrus, fruktjuicer, vinäger, rödvin el andra syrahaltiga födoämnen. Vad kommer det sig att man använder det så mycket i kök trots allt? Hur klarar man ett köksbord el en köksbänk när man skär citron tex utan att få en droppe vid sidan som mattar ned skivan?? Hoppas på fint tips från dig som är arkitekt.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jo, alla som levererar sten vill gärna upplysa om det, för att kunden inte skall kunna reklamera stenen när/om det händer. Men sten och marmor är inte bara känsligt för citrus och vinäger. Det är också det mest hygieniska man kan ha i kök, det åldras inte som trä, det är fantastiskt att baka direkt på bänken, det håller att ställa heta kastruller på mm mm. Och jag har carrara på några sideboard hemma. Jag glömde en vinflaska en hel natt på ett sideboard efter en middag, och visst var det ett svagt svagt rött/rödbrunt fläckigt litet ställe därunder flaskan. Men då hade den stått hela natten! Jag tror att om man torkar upp efter sig ganska snabbt, och inte låter citronen, vinäger, vin ligga kvar hela natten så skall det nog gå bra. Jag tänker ta chansen i alla fall, för alla de goda egenskaperna :)

    // Karin

    SvaraRadera
  4. Hej Karin!

    Superinspirerande blogg du har!
    Jag har tänkt att ha ljusgrå platsmålade luckor i köket men har så svårt för att hitta en grå färg som funkar. De jag köpt hem är antingen för gula/beige eller för blåa/kalla. Även de som ska vara neutrala drar åt det blå hållet. Undrar om du har något tips på hur jag ska tänka med färgen? Ljuset i färghandeln är helt olik det vi har hemma. Väggfärgen kommer bli Jotuns refleksjon (0801-Y25R) och golvet är ett vitpigmenterat ekgolv.
    Skulle bli jätteglad för tips!
    Tack på förhand!

    /Erica

    SvaraRadera
  5. Hej Erica, ja grått är svårt. Jag utläser din färg som 8 procents svärta (ganska vit alltså) och så lite lite gul pigment och 25% draget åt det röda :) Det är det färgkoden står för. Så, prova att välja en "syster" till denna vit, beroende på hur mörkt ni vill ha. Exempelvis 1501-Y25R som skulle vara samma färg fast mer svärta, alltså mer grå. "Er vita fast grå". Eller 2001-Y25R om ni vill ha mörkare. Hoppas färgaffären kan ta fram detta. Lycka till!

    Karin

    SvaraRadera
  6. Å tack så mycket för svaret! Jag kollar med färghandeln och hoppas på att det blir bra!

    /Erica

    SvaraRadera
  7. En fråga till... Kakla eller inte runt köksfönstret? Har tänkt mig Gysinges "prinsen" men kan inte bestämma hur mkt. Diskbänken är vid fönstret.

    /erica

    SvaraRadera
  8. Hej igen!
    Kollade med 2 färghandlare men de kunde inte blanda de föreslagna kulörerna då de inte fanns i NCS-systemet. Men en av dem kunde " dubbla" väggfärgen så den fick det bli. Borde väl vara nära den ljusaste av den du föreslog. Det ser fint ut hittills iaf, inte hunnit måla så mycket än...

    Har iaf två frågor, den ena ang bänkskiva till en köksö. Känns det väldigt "ute" att välja stensort "Bianco Sardo", väljer på den och en svartare sten men då BS är något billigare så väljer maken den... Alternativet är ekskiva...
    Den bänkyta där hoar och häll ska vara är drygt 3500 mm rostfritt stål.

    Kakel... "Prinsen" blir nog också lite dyrt...maken igen... Har du något annat förslag på ett snyggt kakel. Jag vill inte ha fasat, även om det är fint så är jag lite trött på det...

    Tacksam för svar men jag förstår om du inte vill/hinner svara!

    Mvh
    Erica

    SvaraRadera
  9. Hej Erica, vad bra att en av handlarna kunde dubbla det svarta och få till det så. De måste ändå ha förstått vilken nyans du ville ha även om inte datasystemet tar det, och den ena kunde ju tänka utanför boxen och lösa det :) Bianco Sardo är en granitsort, den håller i all evighet och du kommer inte att ha problem med rödvinsfläckar eller vinägerfläckar eller nånting. Vi har granithällar i vårt vinterhus, så jag har inget emot det, men den vita graniten kan kännas väldigt prickig... Vi har en som har mer ljusgrå botten i vinterhuset, så att den upplevs mindre prickig och starkt kontrastig mellan den vita botten och de svarta prickarna.... Så det är en smaksak. Granit är billigare och det håller bäst av alla stenar på marknaden. Ute eller inne, stenar håller så länge så den kommer att vara både ute och inne och hålla förbi alla temporära faser ;)
    Karin

    SvaraRadera
  10. Ja det var bra att det gick att få till en färg som hittills ser väldigt bra ut =)

    Mm jag är lite rädd för att det kan bli lite prickigt som du skriver. Kruxet är att den leverantör av bänkskiva (lg collection) som vår kökstillverkare använder sig av har så få, i mitt tycke, fina sorter. Marmor finns ju men jag vågar mig inte på det... Jag med min beslutsångest håller på att göra mig själv och min man galna...hahaha...

    Tack för svar och en fantastisk blogg!

    Erica

    SvaraRadera