fredag 20 september 2013

FANTASTISKT SNYGGA HEM MED DEN BERÖMDA RÖDA TRÅDEN




Godmorgon fredag! Solen skiner och jag hittar in i en awardwinning (och breathtaking om vi nu ska slänga oss med fluffiga engelska termer) Australiensiskt hem. Ett hem designat av designduon Hecker Guthrie. Detta hem får mig att sitta med munnen öppen för de har en sådan väl utvecklad ton, smak, känsla och materiaval som går hand i hand genom alla rum utan att för den saken skull bli tråkigt - den berömda så kallade röda tråden. Materialval som känns igen ifrån rum till rum, men som tar för sig olika mycket och låter andra material komma till tals, lyfter och stöder varann till en perfekt harmoni. Ah. I detta rum lägger jag framförallt märke till marmorplattan över sideboardet som är så ådrad och charmig och syns som en tavla. Och se där, matbordslampan jag har satsat mina kort på just nu (men inte betällt än eftersom jag känner efter läääääääääänge innan jag gör inköp. Rainman på det, vet dem som känner mig.....).




Grymt bra exempel på en väl utförd röd tråd! Ser ni mattan i bilden över? Och marmorn i badrummet här under? Ah! Som en inverterad (tvärtomig-bakåframig) variant av varann. Och den ena är fluffig och mjuk och den andra blank och hård. Men. Å. Så. Väl. De. Talar. Med. Varann. Röd tråd de luxe. Små detaljer som talar om smak och harmoni och får det att sjunga i själen. Och jag behöver aldrig byta matta i hela mitt liv för den passar ju för tusan med badrumsväggen hahaha Det mörka golvet och de svarta detaljerna, träsits/repsits på stolarna är naturligtvis också delar i den röda tråden.




Och så klart är stenen densamma i kök och bad. Dessa tre bilder var ett och samma hem. Hela ser du här.




Ett annat hem av samme duo, med en annan sten med mindre ådring som återkommer i vardagsrumsbordet nedan. Och ser ni köksskåpen och fönsterväggen i bakgrunden och deras kvadratiska symmetrier? Och fönstren i bilden under ut mot trädgården. Hmmm. Yes. Le röda thråden. Detta hem tar lite sköna sidospår i färg, här har jag valt att visa basen. Och som alltid, med en bra bas kan du sen fara ut i blått och rosa rum och ändå inte göra så stora förändringar i inköp eller jobb när du vill skifta lite. Med en bra sammanhängande bas blir det bra. Hela hemmet ser du här.




Ja, hörni. Det var dagens fredagsflukt. Nu väntar visst lite jobb i datorn, sådant som lönar sig. Kan inte sitta här och drömma hela dagen ;) kram på er och önskar er en tipptoppfredag


Bilder via the design chaser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar