torsdag 19 september 2013

HELLÅNGA GARDINER MED VÄLDIGT HÖGT I TAK




Det här med gardiner upp till tak engagerar och ger merfrågor :) Med risk för att bli gardinbloggen så kommer här lite mer om det. Fick en fråga som gällde om man har vääääääldigt högt i tak, som 3,2 m till och med, och fönstren ligger på de gängse 2,1 m i överkant. Hur gör man då när man vill ha hellånga gardiner? Ja, då kan det ju bli lite för mycket tyg om det är så högt som över 3 m. Då kan man göra som i detta finfina hus designat av självaste stjärnarkitekten Tomas Sandell. Jag har sagt det förr, du kommer aldrig att hitta andra gardiner än hellånga vita vägg-till-vägg-golv-till-tak-varianter om gardinen är hängd av en arkitekt... ;) Troligen för att det inte tävlar med arkitekturen och tar för sig, utan fungerar som ett ganska diskret element som hör till och känns motsvarande "platsbyggt". Nåväl, har du väldigt högt i tak kan man nöja sig med att höja gardinerna ett par decimeter över fönstrets överkant. Kanske 20 - 30 cm som här.





Här en variant på gardiner helt upp till tak igen. Här har man lite mer överkomligt avstånd mellan fönstrets överkant och upp till tak, och man har hängt (alla bilder kommer från samma hus) gardinerna ända uppe i takkanten. Hoppas du blev klokare, lycka till med dina hellånga gardiner!




Bild Arkitekthus

5 kommentarer:

  1. Hej! Tack för en mycket trevlig och inspirerande blogg med konkreta förklaringar och svar. Här kommer en läsarfråga: Hur förhåller man sig färgmässigt till ett stort vardagsrumsgolv i mindre smickrande 50-talsparkett (ser ut som små rektangulära rutor där varje ruta består av tre stavar horisontellt och en stav vertikalt)? Golvet är väldigt gult i färgen. Egentligen gillar jag ett mer neutralt golv i exempel vis vitt, grått eller svart men har ingen möjlighet att ändra eftersom det är en hyresrätt. Om jag vill dölja golvet med en matta, vad ska jag gå på för färg? Vill gärna att golvet blir mindre framträdande och egentligen gillar jag äkta mattor i röda nyanser men det känns inte alls rätt. En beige matta i gul ton känns inte heller bra för då blir det ju ingen kontrast mellan golv och matta... Kommer även golvets gula nyans smitta av sig på väggarna? Alltså bör jag välja en vit lite bruten åt det grå eller kallare hållet? Vore kul att se några fina referensbilder (om du har) på exempel där man har hittat en fin balans i färg och inredning med just ett sådant här golv. Många utav bilderna i inredningsreportagen har ju helt andra förutsättningar med fina gedigna trägolv och golvet gör ju så otroligt mycket för helhetsintrycket. Mvh Mikaela

    SvaraRadera
  2. Det är kul att se hur det här med gardiner har ändrat sig under åren. Jag hade butik på 90-talet och sydde gardiner på beställning. Då var det strax ovanför fönstret som gällde och få ville ha upp till taket. Fast inte många är ju arkitekter heller... :)

    Men jag gjorde rätt i mitt sovrum i alla fall där jag har över 4 meter till nock (snedtak) och satte gardinerna ca 30 cm ovanför. Det blev jättebra!

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för en mycket inspirerande och lärorik blogg! Jag hittade hit när vi bytte lägenhet och jag började fundera på gardiner till de fula 60-tals fönstren. Jag följde ditt råd om en heltäckt vägg av vita linnegardiner och det blev så bra!
    Nu har jag googlat och letat i över ett års tid om ett helt annat "problem" och kom på att du kanske har något tips ;)
    Det är så att vi i vårt sommarhus har en välvd vägg i sovrummet. Just där är utgången till en liten balkong. Eftersom vi sover där så behöver vi kunna mörklägga och också stänga ute solen på dagarna.
    Lösningen vi har nu (som vi ärvt av de föregående ägarna) är hellånga gardiner som hänger med hjälp av plastkrokar och kirschband på en gräsligt ful böjd gardinstång av plast.
    Jag har varit inne på rullgardin eller att låta tillverka en ny stång av smide eller dylikt. För jag har inte kunnat hitta någon färdig lösning.
    Rullgardin eller persienn är ju visserligen snyggt men jag är rädd att det blir för kalt. Vi har vita putsade väggar och terrakottafärgade klinker på golven och i övrigt ganska sparsamt med inredning. Det är bara sängen, sängbord och en stol.
    Må så gott!
    Ninni

    SvaraRadera
  4. Hejsan. Tack för en inspirerande blogg. Jag undrar om du kanske vet varifrån stolarna på bild 2 kommer ifrån?
    Vänliga hälsningar Christin

    SvaraRadera
  5. Yes! Jag har skrivit om det tidigare, här

    http://studiokarin.blogspot.se/2010/10/stolforfragan.html

    // Karin

    SvaraRadera