onsdag 11 september 2013

VARFÖR ORDENTLIGA KÖKSRITNINGAR






Varför ska man låta utreda sitt kök innan man renoverar det? Är det nödvändigt att anlita inredningsarkitekt? Säkerligen inte alla gånger, tex om du vill renovera och byta stommar och luckor och allt ska stå i sort sett på samma ställe. Och du är sk*tnöjd med hur det köket fungerar. Då behöver du kanske inte det. Men om du skall göra större ingrepp kan det vara värt det. Jag har idag varit hemma hos en kund för att gå igenom vilka möjligheter köket har gentemot matsalen - skall väggen tas ned, skall den inte? En ganska vanlig fundering, jag har faktiskt flera kunder just nu som vill utreda detta.  Och är det arkitektoniska ingrepp som skall göras (som att ta ned en vägg) så skulle jag alltid involvera proffshjälp. På ritningarna kommer man ju att kunna se hur mycket arbetsbänk får vi, högskåp, köksö?, vad händer i den vinkeln, den vrån? Blir flödet bra? Fick vår matsalsgrupp plats nu eller måste vi köpa nytt bord? Vitringskåpet då? Jag har sett så många fall där kunder kommit och bett om hjälp för sent, man kan inte öppna några skåp som slår ihop i hörnet, eller det är för långt mellan diskmaskin och dit de tunga tallrikarna ska, eller mellan spis och avslagningshon (som kan vara direkt farligt då man alltid tvingas gå med en kokande kastrull runt till avslagningen...), eller för långt att gå till kylen... Och så blev det ju inget lådskåp...? Visst, vi är väldigt duktiga i Sverige på att inreda själva hemma, men med så stora investeringar som ett kök innebär - med inköp av stommar och eventuell hantverkarhjälp - så är det nästan bara dumt att inte ta rithjälp innan. Nu är ju jag jävig förstås, som tycker att man skall ta hjälp ;) Vissa köksleverantörer har jätteduktiga köksplanerare. Men vissa känns som att de måste varit helt nya på jobbet. Eller bara ville kränga så mycket som möjligt och den stackars kunden har inget snyggt symmetriskt genomtänkt kök utan fick med sig så många skåp som möjligt hem... Jag har träffat så många som skulle sparat både tid, energi och pengar och miljö på att inte renovera om en gång till för det blev inte bra första gången. Med ordentliga ritningar hinner man kontrollera mått och mellanrum, kollar att man fått med allt. Och just detta med att ta ned väggen eller inte, på ritningen som jag visar idag ritade jag ett  stort rum som skulle ha en kökshalva och en matsalsdel - fast i öppen planlösning. Men det skulle vara absolut en känsla av två rum som flöt ihop, inte att man satt med den fina matsalsgruppen i köket. Så jag lade en mycket stor köksö i mitten som delade av rummet, och så förstärkte jag avdelningen med att pendla ned två lampor från taket över köksön. Lite som i inspirationsbilderna som syns i ritningens nedre högra sida. Ritningen har jag gjort, men bilderna är ett modernt kök som synts på hemnet och som tjänade som inspirationsbild för det moderna kök jag ritade åt just detta hem. För att få matgruppen att kännas mer som matsal "dressades" den med orientalisk matta under bordet och nedpendlad fin stor lampa centrerat över bordet.




Här är ytterligare ett kök jag gjort nyss, här ett fjällkök som jag ritat (inspirationsbilden är inte min, det är just en - inspirationsbild, målbild för köket). Här är det elevationer (vägguppställningar) som jag ritat som visar skåpen och materialvalen som omger dem. 




Och en variant skall man ju alltid kosta på sig, så att man har lite att välja mellan :) Så, det var lite köksritningar. Nu är det kväll och jag checkar ut här. Trevlig kväll på er!



Ritningar studio karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar