onsdag 18 september 2013

SOVRUM MED SLUTTANDE TAK








Jag har fått sån uppsving i kommentarsfälten - jag har annars ganska många men tysta läsare - så jag passar på att ta en läsarfråga. En läsare (och tack, vad roligt att du finner så mycket inspiration här) har lutande tak i sitt sovrum och ville måla det. Så här kommer lite resonemang kring sovrum med lutande väggar/snedtak.




Jag har själv (övertagit i husköpet) ett sovrum med målad snedvägg/snedtak i väggfärgen (gult som kommer att bytas ut...). Husgaveln ser du ovan på ritningen jag gjort av mitt hus. Rummet är inringat med färglinjer. Väggfärg har de röda linjerna. Som du ser är ganska mycket snedtak/ lutande vägg målad i väggfärg. Det fungerar mycket bra i detta rum för att 

1) det finns vitt platt tak i rummet ändå så då känns det inte som att jag befinner mig i ett rum utan tak
2) snedtaket/snedväggen är väldigt brant fallande så den upplevs som vägg om den målas i väggfärg



Skulle jag däremot resonera kring gästrummet på vinden, så skulle jag inte måla det sluttande taket som vägg. Detta för att

1) det finns nästan inget platt vitt tak kvar som kan upplevas som innertak
2) det är inte så brant fallande lutning på taket, om jag målar detta får jag bara som ett tält av färg som trycker inåt/nedåt rummet om jag målar taklutet i väggfärg. Så allt det gröna får vara vitt tak.



Så här skulle jag alltså INTE göra i detta rum med mycket tak och takvinkel. Väggarna i rött, med väggfärg upp på det lutande taket hela (nästan) vägen upp till nock skulle jag inte göra. Detta skulle upplevas som tält och tynga ned taket och göra rummet mindre. Det finns naturligtvis olika kombinationer av alla vägg och taklutningar som gör att just ditt hem är olikt nån annans....





.......men jag tror att själva tillgången till platt tak är den viktigare av de två faktorerna jag talar om. Här är ett exempel på ett tak som inte faller brant (mitt exempel 2) men som har tillgång till mycket platt innertak ändå (mitt exempel 1). Och här skulle man gladeligen kunna måla snedtaket i väggfärg, just pga tillgången till platt vitt tak (bild lånad här). 




Det här visar också att tillgången till platt innertak är den viktigare av faktorerna. Det är brant fallande (som mitt exempel 1) men pga att det inte finns platt innertak (mitt exempel 2) - alltså avsaknad av vitt platt innertak - gör att du bör avstå från att måla lutningen för att undvika tältkänsla. Denna bild kommer från ett hem jag visat här. Hoppas du är med på mitt resonemang! Lycka till.



Bild 1 Bjurfors, 2-3 studio karin, 4 här, 5 Bjurfors

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar