fredag 13 september 2013

SMUTSTURKOS VÄGG






Jag tar en läsarfråga så här på fredagen idag :) En läsare undrade om den fina väggfärgen som syns i det här inlägget / bilden ovan undrade vilken färg det kan tänkas vara. Hon hade försökt och försökt men färghandeln hade inte samma uppfattning av smutsturkost som hon :)



Jag har inte NCS-snurran hemma, den med aaaaaaaaaalla färger som finns att bryta, som alla färgleverantörer kan förhålla sig till, den globala "nyckeln till färgkoder" helt enkelt. Men exempelvis Alcro har ju färdiga nyansserier man kan välja ifrån. Just dessa ovan är ur Alcros färgkarta. Hela färgkartan ser du här. Jag skulle gissa att den färg du ser i bilden överst är ganska "smutsig" och "svärtad", dvs har lite färgpigment (inte så knallig) och ganska mycket svärta (som gör att den känns mörk/smutsig. Jag tror du hamnar någonstans rad 3, andra in "Bombay". Jag skulle även kika på prov av andra raden "Paris" (även om den ser lite mer färgmättad ut med mer styrka i själva kulören, mycket blått och grön i), kika på andra raden Lovart, och understa raden Frost Pärlemor och Ocean Metallic (men jag tror dessa ev kan vara lite för ljusa på väggen).







I Alcros färgsättningsprogram (här) finns några av färgerna att prova, här ovan först Lovart sedan Paris. De är båda lite för klara i sin färgnyans jämfört med det resultat du vill ha dock.... Så med den måttstocken skall du ha mörkare och smutsigare turkos. Så, igen, Bombay kommer nog närmast - men just den hittar jag inte i Alcros färgsättare? Möjligen om du kan matcha Bombay mot en NCS-kod så lägg till 5% mer svärta. Färghandlaren borde veta vad du menar om du säger så :) Måla flera väggduttar innan du bestämmer dig att göra hela, samt en klick i skugga och en på en solig vägg. De kommer alla att te sig olika! Lycka till!



Bild 1 Bang & Olufsen, 2-3 Alcro

4 kommentarer:

  1. Snygg färg. Älskar färganalyser, måste genast ta fram ncs atlasen och kika ;)

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har läst det mesta på din fina blogg och främst dina inlägg om färg. Vi har precis köpt ett kök med luckor i lergrå (NCS S4005-Y20R). Vi vill ha gråa väggar och nu undrar jag om du tror att det skär sig med en neutral grå på väggarna, t.ex. NCS S 1500-N. Eller borde vi köra på t.ex. NCS S1502-Y? Är så rädd för att det ska bli för caffe latte.. Vore så tacksam för ett svar!! Har googlat runt överallt men kan inte hitta svar någonstans. /Mia

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag tror att den neutrala 1500-N ev kan bli lite blåaktig mot din mörka varma grå 4005-Y20R. Kolla med att blanda hälften hälften med 1500-N och 1502-Y, eller kanske hälften hälften 1500-N och 1502-Y50R. För att få fram provet räcker med att du köper en liten halvliters provburk av alla sorter ovan, och blandar lika delar (exempelvis 1 matsked av varje) och målar upp en stor fläck jämte luckorna. Låt torka. När du sen skall beställa färgen - om du blev nöjd - kan du säga att du har blandat hälften av (a) och hälften av (b) och så blandar de till den nyansen direkt i sin färgblandare på färgbutiken. Så du behöver inte mixa till alla väggar, bara när du tar fram provet... Lycka till!
    Karin

    SvaraRadera
  4. Tack för ditt svar!!! /Mia

    SvaraRadera