torsdag 12 september 2013

ENTRÉTRAPPOR OCH DESS UNDERSIDA



För en kunds räkning har jag kikat på fasadritningar och kommenterat stil och utförande av tillbygget, och skall komma med lite idéer kring entrétrappans utförande också. Så här kommer en bild i samband med det uppdraget. Denna bild har jag visat förr, en hemnetbild som jag älskar. Det jag vill visa är hur man snyggt kan fylla i under en trapp som tar sig upp till dörren, när man måste ha lite höjd på trappens entrénivå. Hur gör man med utrymmet under trappen? Lämna det inte öppet, det inbjuder till att se stökigt och ogenomtänkt ut, du kommer garanterat att förvara grejer där. Helt rätt så. Men du vill inte se det. En spaljé kan man också se igenom, och ett raster (mönster) kan ta för mycket uppmärksamhet. Det bästa är att fylla igen med liggande panel och låta måla i samma färg som grunden! Jag upprepar: grunden :) Absolut inte samma färg som fasaden som jag ser väldigt ofta. Det är ju inte en del av fasaden, och det ser så oproportionerligt ut med samma färg igen långt nere mot marken. Tänk er hur annorlunda huset på bilden hade sett ut om trappans spontvägg målats brunsvart, då hade det sett ut som att hsuet borrade sig ned i marken. Nej, du vill utläsa fasaden ovanför grundmuren som en del, och allt som händer nedanför grundmurens linje som en del. Så, även om det är fasadliknande spont, måla det som grunden. Det smälter ihop ljuvligt, det är snyggt och elegant och ger huset rätt proportion.


Bild Bjurfors

11 kommentarer:

  1. Superfint,
    ! Vi har en tjugotalshus med vit/smutsvit puts av lite grövre struktur. Vår entre är en tillbyggnad med 60-tals touch och vi har en murad rätt hög trappa med grå plattor. Denna är nu trasig och måste göras om, vi funderar på att göra en i trä som fortsätter i en diskret, lågt däck, och vi vill i så fall behndla träet så det bli vacker grånat. Hur ska man tänka när man har ett putsat hus med trätrappa? Blir det helt fel? Bättre att gjuta om? Tack för en sååå fin blogg förresten! Med vänlig hälsning, Malin

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det går lika bra med trätrapp mot ett putshus! Se bara till att träet grånar, som du säger, så blir det vackert. Är grundmuren grå också, så blir det bra.

    // Karin

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för en otroligt inspirerande blogg! Vi renoverar vårt hus från tjugotalet och har bytt eternitplattorna mot liggande vit panel. Husgrunden är till största delen vacker bohusgranit men tillbyggnadens grund/sockel från senare år är vitmålad. Nu till mitt stora dilemma, om inte grunden skall vara vit som panelen vad tycker du vi skall måla den i för färg? Grå, beige? Kan inte bestämma mig vilken färg som blir finast till bohusgraniten. Vore så tacksam för smakråd!
    Hälsningar Ann

    SvaraRadera
  4. Hej Ann, grattis till ett vackert uppvaknande för ert hus, som fått bli av med eternitplattor och dessutom får stengrund. Låter mycket vackert. En sten är ofta mycket beigeare än man tror, så även om du siktar på att det ska se lite grått ut, så kommer denna troligen att vara en varm grå med lite beiga pigment i. (Eller, rött och gult i, för det är de pigmenten som gör att en färg blir varm) Ta med en överbliven sten (om ni har) till färghandeln och försök färgmatcha. Du kan också kliva 50 meter bort från grunden utrustad med en färgsnurra/färgkarta och försöka matcha en beigegrå färg. Håll upp färgsnurran så att färgen du tittar på i färgkartan "ligger jämte" murstenen i bakgrunden. Lycka till!
    // Karin

    SvaraRadera
  5. Så intressant läsning, tack för att du delar med dig av dina kunskaper! Jag också har en trapp upp till entrén men problemet hos mig är att det finns en altan som sträcker sig på ena sidan (där den är i marknivå), sedan runt hörnet fram till,ihop och förbi entrén (där den är ca 1 meter över marknivån). Hur bygger man snyggast för utrymmet under altangolvet och ihop med trappan? Skulle vara intressant att höra vad du har för synpunkter på det! Men bara om du vill... :)
    Hälsningar Irene

    SvaraRadera
  6. Hej Irene, tack själv :) Skulle du kunna använda dig av stående panel? Att fylla tomrummet under trappen/altanen med. Så kan man gradera plankorna så att de smyger med marknivån. Och så målas allt i samma färg som husets grund. Har sett flera exempel på att det blir lika snyggt med stående panel, nedtill. Framförallt när man har att göra med marknivå som skiljer sig ganska markant på kort sträcka.
    mvh Karin

    SvaraRadera
  7. Det har jag faktiskt inte tänkt på! Har mer varit inne på glest liggande men är rädd för att det ska kännas ännu längre då det handlar om ca 17 meter längs hela framsidan. Och så vill jag inte få någon sommarstugekänsla heller om du förstår vad jag menar. På huset har vi stående i vitt, med lite rundad lockpanel men det kanske inte är något hinder för att även ha stående under altan. Ska man göra den tät då eller? Att färga in den i samma som grunden förstår jag är det allra snyggaste. Har inte vetat vad vi ska ha så därför har detta lagts på is i flera år men nu ska jag leta bilder, kanske kan bli ett projekt till nästa vår. Tack snälla du! Kram

    SvaraRadera
  8. Irene, Du kan absolut ha stående om du redan har det på fasaden. Men hoppa över lockpanelen för att inte ge grund-sponten samma hierarki som den fina fasaden med lockpanel. Välj bara slätspont där under trappan. Ganska tät, kant i kant tycker jag. Jag ska ta en bild på ett hus som har så så får du se :)

    SvaraRadera
  9. Nej, lockpanel på grunden vill jag inte ha! Det förstår jag skulle se tokigt ut. Men samma lockpanel som på huset då alltså! Jag ser gärna en bild, blir tydligare för mig då! Gulle dig, Karin!

    SvaraRadera
  10. Haha... gick in och läste och såg min konstiga kommentar, så tokigt det blev. Jag vill naturligtvis inte ha lockpanel på "grunden", det förstår jag skulle se konstigt ut. Jag menar ju förstås slät panel eller slätspont som du skrev. Ville bara förtydliga det! :)

    SvaraRadera
  11. :D Jag förstod det Irene, att "lockpanel" slant med andra gången av bara farten! Just ja, ska ta den där bilden till dig!

    SvaraRadera