torsdag 5 september 2013

CARRARA OCH ROSTFRITT




Jag har precis jobbat med ett kök hos en kund, där önskemålet var marmorskivor runt hela kökets arbetsbänkar. Gärna carrara. Men köket hade en U-plan (en långsida mot vägg, en kortsida mot vägg, och en andra långsida som också blev lite bredare köksö) så det var ganska generöst med bänkyta som skulle få carrara. Och det blir ju lite dyrt. Så hur kan man begränsa stenen om man ändå vill ha ett intryck av att köket har marmor som bänkskiva. I detta U-kök som jag jobbade med valde vi att lägga delen mellan de två "armarna i Uet" helt i rostfritt. Kunden undrade om det skulle se lite lappat och lagat ut, men just carrara är väldigt fint mot rostfritt i och med den gråa ådringen. Den gifter ihop sig superbt med det rostfria, och det är ganska mjuka övergångar mellan själva bänkskivematerialet och diskbänken. Jag hittar denna fina bild på pinterest som visar carrara och rostfritt, även om det rostfria här är på en spis och en fläkt, så ser ni i alla fall att nyanserna funkar jättebra ihop. I just detta kök har man dessutom gjort ytterligare en variant, man har valt en annan sten helt och hållet på långsidan mot vägg. Detta kan se bra ut om det är övervägande bänkskivor runt om i det grafitgrå, och så står köksön med carrara som en möbel i mitten. Jag tänker mig att den grafitgrå stenen kanske fortsätter i bilden utmed en annan vägg eller är mycket längre än köksön. Men är det lika mycket bänkskiva av två olika stenar skulle jag nog avstå, annars ser det väldigt yin yang ut tror jag.

PS visst var det lite fräckt med de pigga rostfria pallarna mot lantköket. Det drog det i en oväntad modern riktning.


Bild pinterest

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar