fredag 15 mars 2013

HITTAR EN SMAKSYSTER MED RUTIGT MÅLAT GOLV OCH PLATSBYGGD BOKHYLLA




Hej Fredag! Idag snubblade jag in på en blogg och blev så drabbad. Sitter och gapar, det är så fint. En smaksyster, helt klart. Bloggen heter Dalarö Styling , och det utspelar sig i ett hundra år gammalt trähus på Dalarö (skärgården), så den är nära mig både geografiskt och i smak och i arkitektur. Så många inslag i det hemmet som jag drömmer om att göra här, nu när vi landat och bott hela sex veckor i huset så börjar verkligen tankarna formuleras. Rutigt golv i vår hallen har jag skrivit om här, och då gick tankarna kring rutigt marmorgolv i hallen för att passa på att smyga in lite golvvärme i huset. Men OM vi hittar oförstörda originalplank under vinylmattan i hallen (och smaksystern här på Dalarö hade också beige vinylgolv och laxrosa tapeter i hallen precis som vi, så våra säljare var nog också smaksystrar ;) ) så kanske man kan ta tillvara originalplanken och måla dem har jag tänkt. Att måla träplank så att det ser ut som stenläggning är ju inget nytt påfund, utan just något som gjorts genom århundraden i slott och herresäten och hus och gårdar, överallt där man inte ville bekosta ett riktigt stengolv. Ett grepp med anor m a o. Så det passar ju kanon i ett sekelskifteshus. 




Och den här finfina platsbyggda bokhyllan som jag drömde om här, har redan hunnit byggas i detta hem. Och vår lillebrors bil, den silvriga, bor också i detta hus på Dalarö :) Och ÄR det såpat golv tro? Som vi funderar på? 




Och bokbanden, de vackraste. Så fort vi har en bokhylla värd namnet skall det inhandlas bokband i massor. Men det har jag tjatat om redan. Jag sparar dessa bilder längst fram på näthinnan och drömmer om att vi skall påbörja renoveringen på riktigt snart.




Och så en mäklarbild från hur säljarens biblioteket såg ut när vi köpte, som vi nu skall ge en makeover med våra möbler och mattor, och en platsbyggd bokhylla runt öppningen in mot vardagsrummet, samt grå väggar och vita snickerier. Here we go. När? Vem?


PS ses om en stund, då skall jag visa bilderna från en vernissage jag var på igår, releasen av såååååå snygga möbler :) För alla med IKEA hemma, ni som följer vet nog vad det är...


Bild 1-3 Dalarö Styling, 4 Skandiamäklarna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar