onsdag 6 mars 2013

IKEAS NYA STORA HEMLIGHET - EN NY METOD FÖR KÖKSSYSTEM




Hej! Idag har jag varit på pressvisning av IKEAs "stora hemlighet" som de har gjort reklamfilm om. Jag gissade - och det var - något med köken :) Man har förenklat och förändrat sitt system för kök, och infört ett modulärt system. Vad är modulär design? Jo, det är när alla mindre beståndsdelar passar ihop och bygger nåt större, enkelt sagt. Jag som ritar kök åt kunder ganska ofta gick därifrån med huvudet fullt av nummer och det kändes lite som att jag hade fått en ny matteläxa. Men en matteläxa som har en mycket logisk och enkel bas. Och så var det oerhört snyggt presenterat, denna pressvisning! Jag ska förklara det nya, häng med :)




Genom att sänka sockeln från 16 cm till 8 cm, kan bänkskåpens luckor bli hela 80 cm höga. (Istället för de 72 cm som var standard förut.) Och med 80 cm kan man mycket lättare dela upp alla lådor och luckor i moduler om mindre beståndsdelar som går jämt upp i varandra. Så att det blir så här symmetriskt som denna snygga köksö, eller köpmandisk. Här är flera 40 breda luckor över, och 80 lucka längst ned. Och inte bara måtten har fått sig en omgång, jag gillade verkligen sinnet för detaljer som detta nya kök för med sig. IKEA hade verkligen inte slutat tänka nånstans, det var snygga små detaljer överallt, eller vad sägs om



...lackad kran med vad som ser ut att vara porslinshandtag?





...eller kröningslister? Tror aldrig jag har sett kröningslister på IKEA tidigare? Små detaljer som detta som gör att ett kök verkligen får sitt uttryck och känsla.





.....hantverkskänsla i trärena luckor med struktur för den som vill köra den rå rustika stilen.




....lampor i lådorna.





Och så här såg alltså dagens matteläxa ut. Skåpens modulhöjder och bredder. Alla mindre kan bygga upp en av de större måtten. (observera att 30 skåp och 50 skåp alltså har utgått)




Naturligtvis kan du dressa ditt nya metodkök i italiensk boffi style modernt med metalluckor och högblankt vitt om det faller dig bättre på läppen. Här jobbar man iställer med långa breda luckor, för att få det moderna arkitekturspråket.




Ingången till detta grå vitrinkök hade gått bananas med vitrindörrar som en hel skärmvägg. Så coolt, varför inte bygga upp en sån hemma som fondvägg eller rumsavskiljare? 




Och så lådor uppe på höjden kunde man ha. Ja, en spännande dag alltsamman. Och trevligt hade jag med, med kollegor från Hus & Hem också. När jag har ritat ett par kök så vet jag hur det blir, men intrycket är att det är mycket bra.



Det enda lilla aber jag såg i hela utställningen var detta. Om jag ritar in 60 skåp nedtill och vill ha smalare upptill, blir det 40 skåp. Och då stämmer inte skuggränderna hela vägen uppe och nere symmetriskt. Här har man löst några vertikala linjer men inte alla. Och då får jag fel i arkitektchipet. 



Men jag ska inte sluta på en grinig not, det var en sån fin utställning. Så jag slänger in mer kul, man kan bygga hela väggar och förvaringssystem till hall, vardagsrum var du vill med samma metod. Och de små kuberna med färger som syns, de hade inte de evinnerliga "ikeaprickarna" som hålen inne i stommen utgör, ni vet den där hålraden, utan de var hela inuti och såg därmed mycket exklusivare ut om man vill ha en öppen sektion. Bonus :)

Systemet som heter "Metod" kommer att finnas på varuhusen fr o m juni.



Bild studio karin

14 kommentarer:

  1. Stort tack för förklaringen av detta nya system! Vi som precis köpt hus och ritat upp i det gamla systemet vill ju nu tänka helt om och få det nya (eller chansa på superrea på det gamla ;-)) Älskar din blogg och din stil och din känsla för detaljer (håller med om 40-60 observationen och skuggorna, viktigt med symmetri) och önskar dig lycka till med inredningen i ditt nya hus! Hälsningar Jessica Lantmätare

    SvaraRadera
  2. Hej Karin,

    Vilket bra inlägg!! Vill också passa på att säga att du har en supertrevlig ochvfin blogg. Jag gillar verkligen ditt informativa men personliga sätt att skriva.

    Varma hälsningar,
    Maria

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för den fina redovisningen av Ikeas köksnyheter. Speciellt för en sådan som jag, som har så långt till alla dessa trevliga pressvisningar i storstaden.

    Nu blev jag allt lite sugen på att fundera på nya fina kökslösningar!

    Önskar dig en härlig dag!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Hej tjejer! Vad roligt och jätteuppskattat att ni kommenterar och tycker om! Tack :)

    Jessica lantmätare, ja om man står inför ett nyköp av kök kan det nog vara klokast att vänta, det fanns mycket fint med de nya luckorna och detaljerna :) Och de gamla systemen (Faktum) ska finnas kvar, så jag tror inte det blir jätterea. Men de fasas kanske ut så småningom...Lycka till!

    kram Karin

    SvaraRadera
  5. Så snyggt! Och så kul att jag ska köpa IKEAs stommar och luckor när det blir dags att köksrenovera!:-) Jag tror det blir Ramsjö.

    SvaraRadera
  6. Wow, vilken inspirationsboost och vi som inte kommer göra kök på lääänge (finns massor att beta av innan)men vägg men virtinsluckor mot hallen för att få in mer ljus kanske... Hmmm, mycket att tänka på :)
    Kram på dig och ha en trevlig helg! /K

    SvaraRadera
  7. Men fy vad jobbigt! Skulle åka till IKEA i morgon för att beställa vårt länge efterlängtade kök. Blir nu tveksam eftersom det uppenbarligen inte kommer att gå att byta ut luckorna så småningom... Ska man slå till på det kök man ritat och drömt om, eller ska man vänta?
    Usch, va svårt! Det är ju inte varje dag man byter kök...
    Tack för bra blogg!
    Jonas

    SvaraRadera
  8. Jag väntar till den 3 juni med att köpa kök så att jag får det nya Ikeaköket Metod. Bänkskivorna blir 635 mm såg jag på www.ikea.com/no. Har letat efter heltäckande diskbänk med djup 635 mmmen de stora tillverkarna har inte tagit upp det i sin lite billigare serieproduktion. Måste måttbeställa en 2200 mm lång diskbänk. Går inte att få under 14000 kr. Det blir ett stort oväntat hål i plånboken om man som jag måste ha en heltäckande diskbänk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen, Fick just reda på att Ikeas nya väggskenor som man hänger upp skåpen på bygger en cm. Om man avstår från skenorna och sätter upp skåpen på samma sätt som tidigare och dessutom väljer en lucka som är lite tunnare, t ex Veddinge, så klarar man sig med en 62 cm djup diskbänk. Det finns många 62 cm djupa diskbänkar på Blocket eller beställa till rimligt pris. Man får förstås också kapa de 63,5 cm djupa bänkskivorna till 62 cm djup också.

      Radera
  9. Man kan alltid dra ut skivan från väggen så den faller ut över luckorna. Du kan sedan sätta renoveringsgips på väggen och tillsammans med ev kakel så är glipan i bakkant borta.

    SvaraRadera
  10. Har precis köpt ett ikea kök Veddinge och alla skåp är ju 60 djupa, då behövs bänkskivor som är 63,5. Alla bänksivor ute i bygghandeln är 61 cm och den valnöt IKEA har går inte att måttbeställa. Så tänk på att man i såfall är "bunden" till Ikeas bänkskivor om man inte vill betal massor! Smart tänkt av IKEA....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ett antal företag som anpassat sig till IKEA:s "bänkeskivestandard" nu.

      Radera