lördag 9 mars 2013

GRYMT STILSÄKER VINTAGE MODERN MIX - HEMMA HOS KÄND DESIGNER?




Hej lördag! Nu var det bra längesen jag gjorde en bostadssurf här på bloggen, det har ju varit lite lågsäsong mellan vinter och vår och lite spinkigt utbud hos mäklarna. Men nu hittar jag så många fina hem att jag inte kan välja vilket jag skall börja med. Jag börjar med detta hem, ett mycket elegant hem som anges vara arkitektritat, men jag gissar att här bor dessutom en mycket duktig och välbekant designer som bidragit med egen stilsäker smak.... Får se om jag har rätt, och vad ni tror? :) Man blir glad av denna våning i alla fall, vintage modern mix så det förslår, kaxigt och glatt och sååå stilsäkert. Här en färgglad vintagematta med moderna möbler, och i hallen skymtar en svartvit randig tapet. (Jag har tidigare tipsat om var man kan köpa randig tapet, här.) Tänk på när du väljer tapet till ditt hem, att genom större öppningar utgör väggarna i ett annat rum även fonden för det rum du befinner dig i. Här utgör hallen och dess distinkta ränder en väldigt fin fond till det färgglada vardagsrummet. (Jag gör ett helt inlägg på Hus & Hem om just denna bild och nördar in i detaljnivå kring tänket kring tapetval och fonder och siktlinjer, och vad det är som gör att just denna randiga tapet och vardagsrummet rimmar så bra, här.)





Hallen, med de där snygga glasdörrarna. Lovely. Och takhöjden! Ger säkerligen kill i magen att kliva in här. Ränder på höjden så här förstärker faktiskt takhöjden, så att det känns ytterligare högt i tak.




Vardagrummet med teaterlampa och Missonipläd på soffan.




Det är när man gläntar på dörren till matsalen som jag anar vem det är hemma hos.... ser ni? 




Alla tavlor i matrummet är Livly tavlor, ni vet det svenska barnklädesmärket som gjort succé på senare tid och finns på många exklusiva barnbutiker bl a NK. Nu har jag inget belägg för detta, men eftersom det står produktplacerat Livly överallt så gissar jag att det är designern själv som bor här. Vad tror ni?




Sovrummet har smart förvaring i hyllsektioner runt hela sänggaveln.




...hela vägen bort till fönstret och det ljuvliga antika skrivbordet.




Och kan det vara här som de små töserna som inspirerar till Livly kläderna bor? :)




Och badrummet totalt i kontrast som helt modernt.



Och jag brukar ju inte visa planlösningarna för de är lite tråkiga, men jag måste bara göra ett utklipp ur planen och visa en-suite lösningen kring sovrum-badrum-walk in closet. Tre rum i fil med bara...lyx! Vilken våning, hela hemmet ser ni här.




Bilder Residence Fastighetsmäkleri

4 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med i dina misstankar!!

    Jessica E

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg tapet, tänk om man skulle våga ha en sån nånstans.... Men det känns inte som att man får till det så här bra som i en våning som denna. Men väl värt att lägga på minnet, kanske försöka vid renoveringen vi har framför oss. // Johanna

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag skriver kanske på fel ställe nu men jag skulle behöva lite tips när jag ska renovera mitt lilla hus/torp som jag ska bo i permanent: det är i dagsläget plastmattor med masonit på golvet och jag vill ha trägolv. vilket är bäst att göra, ta bort masoniten och ev använda befintligt golv (blir nog kallt) eller lägga nytt? Vilket golv rekommenderar du isf (har begränsad budget)och jag har hört att det finns vit laminat som ser ut som plankgolv? Det är låg takhöjd så jag vill helst inte regla upp golvet så takhöjden blir ännu lägre..
    Tack på förhand! /Maria

    SvaraRadera
  4. Hej! Laminat skall man ha klart för sig är - ja det billigaste golvet ofta - men också väldigt kalla, väldigt hårda golv, som ger ifrån sig ganska högt ljud när man går på dem (om du skulle gå med skor i o f s). Så försök hitta en billig trestavsparkett, de brukar vara väldigt billiga, då får du ett par 3 mm träskikt överst på golvplankan, och det är både varmare och trevligare att gå på än laminat. Eller lägg furuplank från byggvaruhuset Byggmax, de har jättebilliga (!!!) golvplank, som passar bra i torp. Billigare än du tror, jag vet inte vad de kostar just nu, men har använt mig av det i både slott och koja, bokstavligt talat :) Lycka till

    :) Karin

    SvaraRadera