lördag 16 mars 2013

LÖRDAGSGODIS - ELLER ALLT ÄR MÄSSING SOM GLIMMAR





Mässing mässing mässing. Inser att jag är översköljd av mässing. Som jag skrev i detta inlägg om mina Stockholm Furniture Fair betraktelser, så var det att just mässing som redan för ett par år sen fann sin väg så sakteliga ut ur skämsskåpet - dit man förpassat gamla konfirmationspresenter i Skultuna mässing - började bli stort igen. Visst, jag vet. Men nu, nu har det rotat sig ordentligt, finns överallt. Jag ser mässing ö.v.e.r.a.l.l.t och det med nya ögon. Vill ha mer. Nya klassiker. Gamla klassiker. Allra helst nyklassikern från 2008 Habibi mässingsbord från E15 som jag minns så tydligt från ett flera år gammalt inlägg, här. Lovely liten pjäs. Jag har valt ut några klassiker och nyklassiker som man kan satsa på om man vill införa mässingsobjekt i hemmet. 




Eller en hel cool kökskran i mässing. Kaxigt grepp i köket. Från mässan visade jag Vola-kranar, men även Tapwell har en mässingskran (bla här). Och denna ser på pricken ut som den som ståtade vid en hel mässingsho (yes!) i detta inlägg.


Inte ett mässingsinlägg utan Tom Dixon. Som upptäckte mässingen vid millenieskiftet och har hållit sig konceptlikt till det sen dess. En modern ljusstake, Etch/Artilleriet.




...och Tom Dixon/ Magis monter på möbelmässan var i stort sett bara mässing. Här i kombon svart + carrara + mässing. Väldigt snyggt.




Bestlite (modern originalklassiker från 30-talet) kom i år med en mässingsvariant på sina lampor. Troligen blivande klassiker det med. Lättplacerad.



Och pratar vi ljusstakar så måste denna med, en riktig klassiker, gammal och beprövad. Har nog inte varit på ett enda bröllop där denna vän inte getts bort. Vänskapsknuten som Josef Frank formgav 1938, året före andra världskriget bröt ut, som en symbol för fred och vänskap. Och en trogen vän som kan ställas in och ut i skåpet allteftersom din metallsmak förändras. In i skämsskåpet, ut på piedestal, in i skämsskåpet, ut på piedestal. Ett helt liv :)



Bild 1 E15, 2 Tapwell, 3 Tom Dixon/ Magis, 4 studio karin, 5 Svenskt Tenn


2 kommentarer:

  1. Tack för en jättebra blogg! Vi funderar på att byta handtag i köket till Superfronts fina mässinghandtag (vitt kök med släta luckor). Kommer att matcha fint med carrara marmorn som vi har som bänkskiva. Men, vi inser att vi även behöver en ny köksblandare i mässing om hantagen blir mässing. Behöver man även ha diskhon i mässing (vår är rostfritt stål)?

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja visst är det fint med mässingsdetaljer!! Jag tror det går jättebra att ha handtag och kran i mässing, så läser man de ihop framifrån. Att diskhon förblir rostfri tror jag inte gör så mycket, den är ju nedsänkt i marmorn som är gråvit, så dels läses ho-och-rostfriabänken ihop, och dels så syns ju inte hon lika mycket framifrån som knoppar och kran, hon göms ju lite nedsänkt. Så det går bra!!


    Karin

    SvaraRadera